De schepencolleges van Brussel-Stad en Sint-Gillis hebben hun bedenkingen bij de bouwplannen van metrohalte Toots Thielemans en bij uitbreiding bij het hele project Metro Noord. In een kritische nota sommen de colleges een aantal pijnpunten en verzuchtingen op.
Kritische geluiden van Sint-Gillis en Brussel-Stad over Metro Noord
Noch Sint-Gillis, noch Brussel-Stad schiet de nieuwe metrolijn naar Evere volledig af, maar de colleges hebben wel hun twijfels. In het advies neergelegd op de Overlegcommissie van 19 december omtrent metrohalte Toots Thielemans vraagt Brussel-Stad bijkomende maatregelen. Sint-Gillis vraagt zelfs om de plannen te herzien.
"De onzekerheid rond Metro Noord groeit. Voor een relatief beperkte bediening is toch een groot budget uitgetrokken. Dat zou ook gebruikt kunnen worden om de bestaande lijnen te verbeteren en efficiënter te maken", aldus Catherine Morenville (Ecolo) in de krant Le Soir.
Ecolo is altijd een koele minnaar (en bij wijlen felle tegenstander) geweest van de nieuwe metrolijn. Nu de ecologisten zowel in Brussel-Stad als in Sint-Gillis aan de macht zijn, kunnen ze die twijfels ook formuleren binnen het kader van de Overlegcommissie. Coalitiepartner PS is wel een voorstander.
Vragen bij visie van MIVB
Beide colleges hebben vragen bij de netplannen van de MIVB. Om herinrichtingswerken aan tramstation Lemonnier te vermijden, vraagt Brussel-Stad om te onderzoeken of lijnen 51 en 82 niet bovengronds kunnen blijven. In de huidige bouwplannen wordt Lemonnier vernieuwd en via een ondergrondse tunnel verbonden met Toots Thielemans.
Sint-Gillis vraagt dan weer extra duidelijkheid over de beloofde verlenging van tram 7, zodat de terminus verhuist van Vanderkindere naar Albert. Als dat niet gebeurt, verliezen bewoners van Vorst en Ukkel hun aansluiting met het stadscentrum. De tram naar Neder-Over-Heembeek, die daags na de overlegcommissie werd goedgekeurd, behoorde ook tot de bijkomende eisen van beide colleges.
Metro Noord zal via de noord-zuidverbinding lopen, waardoor die cruciale ondergrondse as drie maanden lang niet gebruikt kan worden. De mobiliteitsschepenen vragen dat de MIVB "een geloofwaardig alternatief" voorziet. (Lees verder onder de afbeelding)
Door de werken zal de publieke ruimte een lange tijd aangetast worden. Brussel-Stad en Sint-Gillis hameren erop dat die in zijn originele staat hersteld moet worden. Best zou zelfs zijn dat er meteen ook onderzocht wordt of de Stalingrad- en Lemonnierlaan of andere straten niet meteen heringericht moeten worden.
En er zou ook een studie moeten komen naar de sociaal-economische impact van de werf. De werken zouden vijf jaar hinder opleveren voor de handelaars. Daarom vraagt Brussel-Stad dat vijf procent van het totale budget voor Metro Noord dient om hen te vergoeden. Sint-Gillis eist dan weer dat de Zuidmarkt kan blijven doorgaan. (Lees verder onder de afbeelding)
Uitstel naar 22 januari
De overlegcommissie vond plaats op 19 december, maar het advies werd uitgesteld naar 22 januari. Er waren maar liefst 81 bezwaarschriften ingediend tegen de bouw van station Toots Thielemans.
De overlegcommissie, waarin belangrijke overheidsdiensten zich buigen over de plannen, levert een niet-bindend advies af aan het Gewest. Meer dan waarschijnlijk zullen er strenge voorwaarden aan verbonden zijn.
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Gillis , Stedenbouw , Mobiliteit , metro Noord , Lemonnier , Toots Thielemans
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.