Ook in Ukkel wordt nu geklaagd over de 'rammeltram': de luidruchtige T2000 die sinds de jaren negentig over het Brusselse tramspoor dendert. "Ik begrijp niet waarom die industriële mislukking niet van het net wordt gehaald," klaagt buurtbewoner Olivier. Maar volgens MIVB zijn alle trams nodig in de dienstregeling.
Ondanks klachten blijft de rammeltram verder rijden
Toen buurtbewoner Olivier in de Wolvendaellaan, aan het gelijknamige park, ging wonen, was er van de T2000 nog geen sprake. "Ik wist wel dat er trams passeerden toen ik het pand kocht, maar dat waren andere modellen. Ik liet driedubbel glas plaatsen en heb nooit een probleem gehad," zegt hij aan La Dernière Heure.
Toen reden daar nog enkel de moderne T3000 en T4000 en een verloren PCC uit de jaren zeventig. Maar dat veranderde in 2018, toen ook het T2000-model uit de jaren negentig op lijn 92 werd ingezet.
Die eerste lagevloerstram staat erom bekend veel trillingen en lawaai te veroorzaken. Zodanig zelfs dat toenmalig burgemeester van Schaarbeek ze in 2013 verbood op lijn 62 in Schaarbeek. Ook in Jette was er protest tegen de tram.
Van 3000 naar 2000
En nu dus ook in Ukkel. Zeker sinds de MIVB enkele weken geleden op enkele lijnen met de capaciteit ging schuiven, en daarom de ruimere T3000 tijdelijk van lijn 92 werd gehaald. In ruil kwam de T2000.
"Waardoor er nu tijdens de spits zes per uur langs mijn huis passeren. Ik ben helemaal niet anti-tram maar ik snap niet waarom deze industriële mislukkingen nog rondrijden. Ik wil enkel een verlaging van de maximumsnelheid, of een datum waarop deze trams uit circulatie gaan," aldus Olivier.
Dat laatste is alvast niet voor binnenkort. "Wij hebben die trams echt nodig, we kunnen er geen missen," zegt Guy Sablon, woordvoerder van de MIVB. "Ook op middellange termijn zijn ze nog nodig, want de nieuw aangekochte trams dienen vooral om de PCC's te vervangen, die nog veel ouder zijn en een opstapje hebben, waardoor die voor bijvoorbeeld kinderbuggy's niet erg toegankelijk zijn."
Trillingsmat
Maar de MIVB is zich wel bewust van het probleem. "Daarom dat we altijd anti-trillingsmatten leggen bij spoorvernieuwingen. Daarenboven zijn de tramsporen zelf dan ook nog eens in rubber verwerkt. Daardoor zijn er minder trillingen, en is er minder lawaai. Ook laten we die tram niet meer door smalle straten en dus vlakbij de huizen rijden."
Daarenboven is het aantal T2000 op de bewuste lijn in Ukkel sinds kort alweer fors afgenomen. "De situatie is nu weer genormaliseerd," zegt Sablon. "Buiten de spits rijdt er geen enkele T2000 meer – niet 's avonds, noch in het weekend."
Lees meer over: Ukkel , Mobiliteit , Milieu , t2000 , geluidshinder , trilmatras