De MIVB gaat 411 dieselbussen vervangen door elektrisch aangedreven bussen om te voldoen aan de normen van de lage-emissiezone van het Brussels Gewest. De vervoersmaatschappij zoekt ook dringend naar extra terreinen om de nieuwe bussen te kunnen stallen.
Ook de MIVB moet af van diesel tegen 2030
Vanaf 2030 zijn voertuigen met dieselmotoren niet meer toegelaten in de hoofdstad. Door de Lage Emissiezone worden vanaf 2025 ook de Euro5-voertuigen geweerd.
Volgens minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zal ook de MIVB die deadline moeten halen. De volgende termijn voor vervanging van bussen is er op 31 december 2024, klinkt het in een antwoord op een schriftelijke vraag van parlementslid Marc Loewenstein (DéFI).
Eind februari 2022 telde de MIVB 402 hybride bussen, 37 elektrische bussen en 411 dieselbussen.
Tegen eind 2024 moeten 52 Euro5-bussen vervangen worden. Tussen 2028 en 2030 zullen nog eens 361 Euro6-bussen worden vervangen, en tussen 2033 en 2036 worden ook de 402 hybride-bussen verruild voor (vooral) elektrische voertuigen.
Ook waterstof wordt onderzocht als energiebron.
Er zullen drie types batterijen worden onderzocht: batterijen die lang meegaan en 's nachts worden opgeladen, batterijen die tijdens de busit worden opgeladen aan haltes, en waterstofcellen.
Stelplaats op Schaarbeek-Vorming
Om de switch naar groene energie te kunnen waarmaken heeft de MIVB dringend extra stelplaatsen nodig. Verder moeten ook de bestaande stelplaatsen worden aangepast aan de toekomstige elektrificatie.
Uit het antwoord van de minister blijkt dat stelplaats Marly in Neder-Over-Heembeek bestemd is voor de nieuwe bussen die worden aangeschaft ter vervanging van de Euro 5-bussen. De bouwvergunning van de stelplaats wordt volgens de minister nog voor de zomer van 2022 afgeleverd.
Er wordt ook gekeken naar een nieuwe stelplaats op Schaarbeek-vorming als tijdelijke stelplaats, in afwachting van de reconversie van de bestaande stelplaatsen. De MIVB bereidt hiervoor al een bouwaanvraag voor. Maar de federale overheid, eigenaar van het terrein, moet nog haar fiat geven over het gebruik van het terrein.
Ook op Delta zou er een nieuw busdepot moeten komen.
Lees meer over: Mobiliteit , MIVB , Elke Van den Brandt , lage-emissiezone