In navolging van verschillende Brusselse gemeenten voert nu ook Sint-Gillis parkeerzones in voor steps. In totaal worden er 39 dropzones geïnstalleerd op de gemeentelijke wegen. Later zal Brussel Mobiliteit daar nog een veertigtal dropzones aan toevoegen, op de gewestwegen in Sint-Gillis.
Ook Sint-Gillis voert parkeerzones in voor steps
De steps zorgen voor flink wat overlast in de Brusselse straten. In afwachting van het besluit van minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), nemen verschillende gemeenten zelf maatregelen om het fenomeen van de 'strooisteps' aan banden te leggen.
Zo ook Sint-Gillis, waar het gemeentebestuur zopas het aantal parkeerzones en de spreiding ervan heeft goedgekeurd. In totaal voert de gemeente 39 dropzones in. Later zal Brussel Mobiliteit er daar nog een veertigtal aan toevoegen, op de gewestwegen in Sint-Gillis.
'Voetpaden teruggeven aan voetgangers'
“De maatregel moet de huidige gevaarlijke en chaotische situatie op de voetpaden aanpakken”, zegt schepen van Mobiliteit Catherine Morenville (Ecolo) aan La Capitale. “Gebruikers die hun scooter buiten de nieuwe dropzones parkeren, zullen hun reis niet kunnen onderbreken en moeten blijven betalen. Ook exploitanten zullen beboet worden voor verkeerd geparkeerde steps”, aldus Morenville.
“Met het invoeren van deze dropzones, wil de gemeente de overlast die steps op de openbare weg veroorzaken, drastisch verminderen en de voetpaden teruggeven aan de voetgangers”, aldus de schepen. Recent voerde de gemeente al snelheidsbeperkingen in voor steps: in alle voetgangerszones in Sint-Gillis, rijden steps nog maximaal 8 kilometer per uur.
Lees meer over: Sint-Gillis , Mobiliteit , deelsteps , dropzones , Elke Van den Brandt , Brussel Mobiliteit