Deze maand is het openbaar onderzoek gestart voor de verlenging van de wegmarkeringen van het fietspad op de Lambermontlaan in de rijrichting stadsuitwaarts in Schaarbeek. Het fietspad werd in 2020 aangelegd als tijdelijk 'coronafietspad'. Op termijn moet er een volwaardig fietspad komen.
Openbaar onderzoek gestart voor verlenging 'coronafietspad' Lambermontlaan
Het gaat om het stuk Lambermontlaan vanaf de kruising met de Max Roosstraat tot aan de kruising met de Leopold III-laan. Het huidige fietspad, dat er oorspronkelijk tijdelijk zou blijven, kwam er tijdens coronatijden en heeft één van de drie autorijvakken op de laan vervangen.
Het huidige fietspad bestaat enkel uit wegmarkeringen. Het ging om een voorlopige aanleg. Om het definitief te maken is een bouwvergunning nodig.
Brussel Mobiliteit heeft in april de vergunningsaanvraag ingediend. Het openbaar onderzoek werd intussen geopend en loopt nog tot 2 juli. "We beginnen met dit stuk, maar op termijn willen we de hele Middenring befietsbaar maken," aldus Paemen nog.
Coronafietspad
Het fietspad op de Lambermontlaan staduitwaarts kwam er in juli 2020, om fietsers meer ruimte te bieden "in de uitweg uit de coronacrisis". In de rijrichting van het Meiserplein tot de Van Praetbrug verdween daarvoor een autorijstrook. Ook moest een parkeerstrook tussen de Jan Blockxstraat en de Eugène Demolderlaan wijken.
Minister van Mobiliteit Elke van den Brandt (Groen) liet daarover toen verstaan dat het fietspad definitief kon gemaakt worden. "Als we merken dat het fietspad zijn vruchten afwerpt en er geen bijkomende problemen opduiken, dan zal er zeker nagedacht worden om dit permanent te maken," klonkt het.
Bekijk hier de video van juli 2020 over het - toen - tijdelijke project:
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Mobiliteit , Lambermontlaan