De gemeente Sint-Joost-ten-Node voorziet vanaf 1 september cashless betalingen voor wie er zijn wagen parkeert. Betalen kan via sms of via een app.
Parkeren in Sint-Joost kan vanaf nu per sms
Dat laat de gemeente dinsdag weten in een persbericht. Sinds dit jaar heeft de gemeente Sint-Joost haar parkeerbeleid zelf in handen genomen, na een eerdere samenwerking met een privébedrijf. Er liepen wel even gesprekken met het gewestelijk parkeeragentschap parking.brussels, maar uiteindelijk koos Sint-Joost ervoor om de controles zelf uit te voeren. De betaling gebeurde tot voor kort nog enkel met muntstukken.
Nu zet het parkeerbeleid een digitale stap vooruit, want het wordt aan de parkeerautomaten mogelijk om cashless te betalen. Daarvoor sluit de gemeente zich aan bij het gecentraliseerde betalingsplatform 4411, een nummer dat ook gebruikt kan worden door andere mobiliteitskosten (zoals sommige parkings en openbaar vervoer). Datzelfde nummer is al in negen andere Brusselse gemeenten in gebruik voor het betalen van parkeerplaatsen.
"Het aanbieden van een snelle en veilige betaaloplossing beantwoordt voor 100 procent aan het gebruik dat verwacht wordt in ons digitale tijdperk", zegt schepen van Parkeren en Parkings Philippe Boïketé (PS). "Bovendien kan er met de smartphone tot op de minuut worden betaald voor het parkeren, in plaats van de duur van het parkeren op voorhand te moeten inschatten."
Wie in Sint-Joost wil parkeren, kan voortaan een sms'je sturen naar het nummer 4411 met de code van de zone, gevolgd door een spatie en de nummerplaat van de wagen. De parkeersessie eindigt zodra er een tweede sms'je naar 4411 wordt verstuurd met de letter Q.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , parkeerbeleid , parkeerautomaten
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.