Autodeelbedrijf Cambio kende in het Covidjaar 2020 een recordgroei. Het aantal nieuwe leden groeide met 3.000 tot 19.237. “Mensen wilden een alternatief voor het openbaar vervoer.”
Populariteit Cambio scheerde hoge toppen in 2020
Het afgelopen jaar was een vreemd jaar voor autodeeldienst Cambio. Terwijl het aantal reservaties licht daalde, noteerde het bedrijf een recordgroei van zijn aantal klanten. “Een groei van 3.000 klanten op één jaar tijd is echt ongezien,” zegt Brussels directeur Frédéric Van Malleghem. "Procentueel is de groei ook veel groter dan in Vlaanderen of Wallonië."
Het aantal reservaties daalde tot 97 procent van 2019, vooral onder invloed van de verschillende lockdownperiodes. “Normaal worden onze auto’s 30 tot 40 procent van de tijd gebruikt en zijn ze dus een 10-tal uur per dag gereserveerd”, weet Van Malleghem. ”Nu viel dat plots terug tot 5 procent of amper een uur per dag. Tijdens de zomer was er dan weer een enorme piek door het vrijetijdsgebruik.”
Dat het aantal gebruikers toch steeg verklaart de directeur in de eerste plaats door de Covidcrisis. “Veel mensen wilden een alternatief voor het openbaar vervoer, waar het risico op besmetting groter leek. En verder zijn we langzaamaan ook een mainstream mobiliteitsoplossing geworden, een formule die bewezen heeft dat ze betrouwbaar is ook.”
"Voor een traject van Flagey naar de Brouckère neem je beter een bakfiets dan een auto."
Als Cambio ongestoord blijft groeien, is dat ook omdat veel concurrenten ondertussen opnieuw vertrokken zijn uit Brussel, denk maar aan aanbieders van free floating-autodelen (zonder vaste staanplaats) als DriveNow. “We hebben gewoon niet zoveel concurrentie”, geeft Van Malleghem toe.
Het grotere aantal klanten zorgt er meteen voor dat Cambio fors investeert in nieuwe staanplaatsen en auto’s. Zo komen er dit jaar 30 nieuwe staanplaatsen bij.
Elektrisch
Vanaf september wil het bedrijf overigens ook bakfietsen aanbieden aan zijn klanten. “Een auto is eigenlijk niet geschikt voor trajecten in de binnenstad,” vindt Van Malleghem. “Voor een rit van Flagey naar Brouckère neem je beter een fiets of bakfiets als je iets of iemand wil vervoeren.”
De nieuwe basisauto’s worden wellicht Citroën C3’s op benzine. Tegen het eind van 2021 wil Cambio ook een proefproject met elektrische voertuigen opstarten. “Maar de overschakeling naar elektriciteit is niet zo evident. Je hebt veel laadinfrastructuur nodig en ook de auto’s zijn nog een pak duurder dan voertuigen met een verbrandingsmotor.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Cambio , autodelen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.