Veel meer investeringen in de NMBS, verplaatsingen met de auto naar school ontmoedigen, een integratie van de verschillende vervoersnetten en nieuwe snelbus- en sneltramlijnen in de rand. Op die manier wil PVDA een alternatief bieden voor de kilometerheffing, die ze onrechtvaardig noemt.
PVDA stelt alternatief voor kilometerheffing voor
Het Brusselse plan voor een slimme kilometerheffing deed de voorbije weken al veel stof opwaaien. Ook de PVDA is tegen, in de eerste plaats omdat de partij de formule asociaal noemt. “De taks verkort de files, maar doet dat door iedereen uit te sluiten die zich het recht om te rijden tijdens de spits niet meer kan veroorloven,” zegt de partij. “Het gaat om bedragen tot 1300 per jaar. Dat is een maandloon voor sommige mensen.”
Veel wortel, weinig stok
De radicaal linkse partij bedacht ook een alternatief dat steunt op vier belangrijke maatregelen. Meestal gaat het daarbij om beleid waar niet Brussel, maar het federale niveau voor bevoegd is. PVDA kiest daarbij voor veel wortel en weinig stok: de plannen bevatten amper maatregelen die het automobilisten moeilijker maken, maar gaan er vooral van uit dat autobestuurders zullen overstappen op alternatieven zodra die er zijn.
Wat staat in het plan? De partij stelt ten eerste voor om de volgende 10 jaar 50 miljard euro te investeren in de NMBS en op die manier het spooraanbod in en rond Brussel te verdubbelen. “We willen terug naar de oorspronkelijke ambities van het investeringsplan 2013-2025, dat 50 miljard voorzag, voor de regeringen-Di Rupo en Michel daarin snoeiden”, klinkt het in het plan.
Wie zijn kinderen toch nog met de auto brengt, zou ze niet meer aan de schoolpoort kunnen afzetten.
Het bedrag is drie maal zo hoog als het huidige investeringsplan voor de maatschappij. Onder meer de bestaande infrastructuur voor het Gewestelijk Expresnet (GEN) zou zo sneller in gebruik kunnen worden genomen. Op iets langere termijn kan met het bedrag ook meer spoed gezet worden aan een verdere uitbouw van het GEN.
Een maatregel die wél op Brussels niveau kan gerealiseerd worden is een actieplan om het aantal verplaatsingen naar school te verminderen met 10 procent. Die verplaatsingen maken vandaag een aanzienlijk deel uit van de auto-ochtendsspits.
PVDA stelt voor om het schoolvervoer veel meer volgens het stopprincipe te organiseren, waarbij stappen, fietsen en het openbaar vervoer voorrang krijgen. Concreet denkt de partij aan fietscoaches, begeleiding van kleine kinderen naar haltes van het openbaar vervoer en een verbod om kinderen direct aan de schoolpoort af te zetten met de auto. Wie toch nog met de auto komt, stapt uit aan een halte van waar de kinderen dan in groepjes naar school wandelen.
De partij vraagt om de Brusselse tramlijnen te verlengen naar Grimbergen, Linkebeek, Sterrebeek, Sint-Pieters-Leeuw en Zaventem.
De derde pijler van het plan integreert het aanbod van de verschillende vervoersmaatschappijen die in en rond Brussel opereren. Gebruikers zouden alle netwerken moeten kunnen gebruiken zonder meerprijs, vindt de partij.
Een laatste maatregel betreft een uitbreiding van het GEN-netwerk met 15 nieuwe snelbus- en sneltramlijnen. Die moeten ervoor zorgen dat de gebrekkige verbindingen tussen de rand rond Brussel en de stad zelf verbeteren. Het MIVB-aanbod stopt nu immers meestal aan de gewestgrens en uit de rand pendelen bijzonder veel mensen met de auto naar Brussel. PVDA vraagt onder mere om bestaande tramlijnen ter verlengen naar Grimbergen, Linkebeek, Sterrebeek, Sint-Pieters-Leeuw en Zaventem.
Ook de uitbouw van het fiets-GEN-netwerk moet sneller, vindt de partij.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , slimme kilometerheffing , PTB-PVDA
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.