De Brusselse rechtbank van eerste aanleg heeft donderdag geoordeeld dat de sluiting van het Ter Kamerenbos voor autoverkeer onwettig is. De gemeente Brussel-Stad heeft dertig dagen om de situatie aan te passen.
De Brusselse rechtbank van eerste aanleg heeft donderdag geoordeeld dat de sluiting van het Ter Kamerenbos voor autoverkeer onwettig is. De gemeente Brussel-Stad heeft dertig dagen om de situatie aan te passen.
Dat meldt Ukkels burgemeester Boris Dilliès (MR) op zijn twitterpagina. De gemeente Ukkel had, samen met verschillende andere tegenstanders van de sluiting voor autoverkeer, een kort geding aangespannen tegen de gemeente Brussel-Stad.
De rechtbank oordeelde dat de ordonnanties van de Stad Brussel om de huidige testfase te kunnen instellen geen rekening hielden met de gevolgen voor de verkeersoverlast ten zuiden van het bos. Daarom zijn de ordonnanties volgens de rechtbank onwettig.
“Vasthouden aan bevindingen die zijn getrokken tijdens een uitzonderlijke periode om een wijziging in de circulatie binnen het Ter Kamerenbos voor blijvende doeleinden te beoordelen, lijkt vooringenomen", staat te lezen in de motivering van de rechter.
De Stad Brussel moet binnen 30 dagen een alternatief vinden om de onwettige situatie, die zich dus situeert op de zogenaamde zuidlus, op te lossen. Iedere dag extra levert een boete van 2.500 euro op. Het kabinet van Brussels burgemeester Philippe Close (PS) laat aan BRUZZ weten dat het oordeel van de rechter momenteel nog bestudeerd wordt. Close reageerde wel al via Twitter met een steek naar de MR, die volgens de burgemeester "de auto terugbrengt in het Ter Kamerenbos." Close geeft ook aan dat hij een nieuw voorstel uitwerkt.
"Ik ben opgelucht," zegt Ukkels burgemeester Dilliès aan onze redactie. "Natuurlijk was ik liever niet naar de rechter getrokken, maar dit was de enige manier om een meer evenwichtige situatie te krijgen. Het is afwachten wat de stad zal doen, maar ik hoop dat er nu weer naar ons geluisterd zal worden. We willen heus geen bos dat weer volledig door auto's wordt ingenomen, maar we willen wel een evenwicht tussen verschillende vervoersmiddelen. De stad kent onze alternatieve voorstellen."
Het Ter Kamerenbos ging tijdens de lockdown helemaal dicht voor de auto. Die situatie beviel niet alleen burgers, maar ook de burgemeester en het college. Bij de exit uit de beperkende coronamaatregelen eind mei mochten auto’s weer op de noordelijke lus rijden, op de Dianalaan en de Floralaan. Het zuiden bleef op slot voor de auto’s.
De stad Brussel kwam eind augustus op de proppen met een test voor een circulatieplan waarbij de auto weer grotendeels uit het bos verdwijnt. Die is nu ongeveer twee maanden geleden ingegaan. Autoverkeer kan nog in twee richtingen rijden op de Dianalaan in het westen van het bos. Op de zuidlus, het gedeelte wat de rechter nu als onwettig beoordeelt, is enkel busverkeer toegestaan. De aangrenzende gemeente Ukkel en verschillende andere organisaties waren tegen die testopstelling naar de rechter gestapt omdat het de verkeersdruk elders, onder meer op Ukkels grondgebied, zou doen toenemen.
Ook mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) reageerde al op het nieuws en laat weten dat ze de uitspraak van de rechter betreurt. “We vinden het ontzettend jammer dat de Brusselaar een mooi en rustig stukje natuur ontzegd wordt. Zeker nu daar meer dan ooit behoefte aan is. Onze doelstelling blijft dan ook dat het Ter Kamerenbos op termijn terug een autoluw stukje natuur kan worden voor alle Brusselaars.”
Van den Brandt benadrukt ook dat de juridische strijd nog niet is gestreden. “We hebben het arrest net gekregen. We zullen de uitspraak van de rechter vanzelfsprekend respecteren, maar ook goed bestuderen op welke gronden dit besluit is genomen.”
De minister betreurt ook dat de beslissing op deze manier moet vallen. “De stad Brussel heeft bij elke etappe overleg gepleegd met de omringende gemeentes. Toch is de beslissing uiteindelijk voor de rechter gevallen. Dat moet anders kunnen. Op dit moment telt dit verhaal alleen maar verliezers. Terwijl het Ter Kamerenbos zoveel potentieel heeft voor de Brusselaars.”
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , Ter Kamerenbos , Boris Dilliès
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.