De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB behoudt de score van 7,3 op 10 op haar jaarlijkse tevredenheidsbarometer. Deze keer kwam dat cijfer tot stand dankzij de input van twee keer zoveel respondenten als bij de vorige bevraging, in totaal zo’n vijftienduizend mensen. Vooral de tevredenheid over de bussen stijgt.
Reizigers blijven tevreden over MIVB, zwervers zorgen voor ergernissen
Lees ook: Euroclear doelwit van miljardenfraude, maar parket weigert onderzoek door personeelsgebrek
De jaarlijkse barometer meet onder meer de mate van tevredenheid over aansluitingen, snelheid, netheid, comfort en veiligheid.
In de barometer van afgelopen jaar “kleurt het merendeel van de indicatoren groen en verbeteren 70 van de 94 criteria”, aldus de MIVB.
Vooral de snelheid, het milieuvriendelijke en voordelige karakter om zich te verplaatsen met de MIVB worden benadrukt door de gebruikers.
Verschillende criteria behaalden een hogere tevredenheidsgraad dan de voorbije jaren, met name aansluitingen, klantvriendelijke houding van het personeel, rijstijl en veiligheidsgevoel ’s avonds.
Ook voor frequenties en reistijden, informatie in het algemeen, het aanbod ’s avonds, veiligheid, tarieven, website, beschikbaarheid van liften en toegankelijkheid voor fietsen ging de score omhoog, zij het iets minder nadrukkelijk.
Het is de bus die voor de fijnmazigheid van ons vervoersnetwerk zorgt, tot in het hart van de Brusselse wijken.”
Metro op kop
Wie voor de MIVB kiest, blijkt vooral fan te zijn van de metro, met 7,3 op 10 het favoriete vervoersmiddel van de deelnemers aan de bevraging. Nochtans had het metronet het de voorbije jaren niet al te gemakkelijk.
“Verschillende technische problemen als gevolg van de lopende moderniseringswerkzaamheden bemoeilijkten de situatie voor de gebruikers. Bovendien nam het aantal rondzwervende en/of onder invloed verkerende personen in Brussel aanzienlijk toe, een fenomeen waarvan de (pre)metrostations van de MIVB niet gespaard bleven.”
In dat kader kondigde de MIVB met Sublink, in tandem met sociale organisaties, de lancering aan van een proefproject om een oplossing te zoeken voor dak- en thuisloze mensen in de (pre)metrostations.
Tevredenheid bussen neemt toe
De tram volgt met 7,2 op 10, de bussen hinken wat achterop met 6,9 op 10 – weliswaar de sterkste stijging onder de vervoersmodi en ook het hoogste tevredenheidscijfer ooit voor de bussen, aldus de MIVB.
“Het kleine broertje van het openbaar vervoer is groot geworden: de bus haalt tram en metro bij in de ervaring van de reizigers”, reageert Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
“Daarmee ben ik bijzonder blij. Het is de bus die voor de fijnmazigheid van ons vervoersnetwerk zorgt, tot in het hart van de Brusselse wijken.”
De openbaarvervoersmaatschappij klopt zich alvast op de borst dat de komst van nieuwe trams en bussen het aanbod voor en het comfort van de reizigers nog zal doen toenemen. Bovendien zal het tramnet uitbreiden, en zal ook ondergronds de invoering van nieuwe M7-metrostellen voor meer comfort moeten zorgen.
Lees meer over: Mobiliteit , openbaar ministerie , MIVB , Elke Van den Brandt , MIVB tevredenheidsbarometer