Ruim 60 procent meer fietsers in 2020

AM, Kris Hendrickx
© BRUZZ
11/01/2021
Updated: 11/01/2021 17.48u

De coronacrisis zorgde niet enkel voor meer fietsers tijdens de zonnige lente. Ook over het hele jaar is er met 64 procent meer ritten een ongeziene groei. Dat blijkt uit cijfers die we opvroegen. “Dit was een scharnierjaar voor de Brusselse fietsers.”

Tijdens de eerste, zonnige lockdown, werd al snel duidelijk dat de fiets erg in de smaak viel bij de Brusselaar. Die trend begon in april en piekte vooral in de maanden mei, juni en september, blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit. In mei en juni noteerden de Brusselse telpalen zelfs een verdubbeling van het aantal fietsers tot ruim 400.000 ritten per maand.

Maar ook na de zomer bleven er beduidend meer fietsers op de weg, blijkt uit de cijfers. In oktober bedroeg de stijging nog steeds 60 procent en in november zelfs 69 procent. De stijging in januari - voor corona - wellicht aan de weersomstandigheden te wijten.

grafiek fietsers

Jaaroverzicht van het aantal fietsritten gemeten door de telpalen van het Gewest.

Over het hele jaar waren er 64 procent meer fietsritten. Dat is veel meer dan de jaarlijkse groei met 13 procent die de voorbije jaren werd opgetekend. In absolute cijfers steeg het aantal ritten van 2.260.000 naar 3.700.000.

De stijging geldt voor alle dagen van de week, maar toch vooral in het weekend. Op zaterdagen en zondagen was er vorig jaar meer dan een verdubbeling van het aantal ritten.

"Mijn opdracht is duidelijk: nog meer investeren in veilige fietsinfrastructuur"

Elke Van den Brandt (Groen)

Elke Van den Brandt (Groen), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt wijst op de impact van de coronacrisis, die mensen uit het openbaar vervoer haalde, maar ook op de snelle aanleg van nieuwe fietspaden dit jaar.

“2020 is zo een scharnierjaar voor de Brusselse fietsers,” zegt bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen). “Veel mensen hebben voor het eerst geproefd van de fiets als volwaardig alternatief. Mijn opdracht is duidelijk: nog meer investeren in veilige fietsinfrastructuur. Want zoals blijkt uit 2020: als je nieuwe fietspaden bouwt, komen de fietsers erop af.”

“We moeten vooral mensen uit de auto krijgen, maar de nieuwe fietsers komen nu waarschijnlijk eerder uit het openbaar vervoer”

Thomas Schoenmakers

Fietsersorganisatie ProVelo is blij met de cijfers, maar wijst er ook op dat er geen garantie is dat de stijging ook blijft na de coronacrisis. “We moeten vooral mensen uit de auto krijgen in Brussel, maar de nieuwe fietsers komen nu waarschijnlijk eerder uit het openbaar vervoer,” zegt Thomas Schoenmakers. “Dit is geen gewone situatie waardoor vergelijken erg moeilijk is. Maar de zone 30 en de stadstol kunnen hopelijk helpen om de trend vast te houden.”

Minder auto's en MIVB-gebruikers

Het autoverkeer zit ondertussen nog steeds niet op het niveau van voor de coronacrisis, blijkt nog uit de cijfers van de Brusselse tunnels. Over het hele jaar werden er ongeveer 20 procent minder autoritten genoteerd. Dat betekent daarom niet dat autobestuurders massaal op de fiets zijn overgestapt. Veel mensen werken immers nog thuis.

Openbaar vervoersmaatschappij MIVB ten slotte vervoert op dit moment circa 60 procent van het gebruikelijke aantal reizigers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsers , Elke Van den Brandt , Pro Velo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni