Een meerderheid van de Brusselse huishoudens heeft geen auto. 53 procent van de huishoudens doet het zonder, blijkt uit een nieuwe cijferreeks van het Belgisch statistisch bureau Statbel. Dat komt vooral door het lage autobezit van singles. Koppels met kinderen hebben meestal wel minstens een auto.
Ruim helft Brusselse huishoudens heeft geen auto
Lees ook: Eigen auto is out
Uit een gloednieuwe cijferreeks van Statbel blijkt dat 289.952 Brusselse huishoudens het zonder auto doen, goed voor 53 procent van de gezinnen. De meeste andere huishoudens hebben een auto (38%), een klein deel heeft twee of meer auto's.
Het is de allereerste keer dat de cijfers over autobezit van het statistisch bureau zo gedetailleerd zijn. Tot nu toe waren ze gebaseerd op enquêtes, maar voor de nieuwe reeks koppelde Statbel cijfers van het bevolkingsregister aan cijfers van de Dienst Inschrijving Voertuigen. Om zicht te krijgen op salariswagens (die niet ingeschreven staan bij een gezin maar wel bij een onderneming) werden ook fiscale gegevens gebruikt.
Het lage autobezit is vooral te danken aan de alleenstaanden. Zij vormen bijna de helft van de bevolking in Brussel en de meesten onder hen hebben geen auto (7 singles op de 10 hebben geen auto). Bij koppels zonder en vooral met kinderen is het autobezit hoger (twee gezinnen op de drie bezitten wel minstens een auto).
Grote verschillen
Niet enkel het soort huishouden speelt een rol, ook de gemeente. Ruwweg gesteld is het autobezit het laagst in de centraal gelegen gemeentes. Hoe verder van Brussel-Stad, hoe hoger het autobezit. Ook het sociaaleconomisch profiel van de gemeente speelt duidelijk een rol: in de rijke gemeentes in het zuidoosten van Brussel ligt het autobezit het hoogst, en komen we ook het grootste aantal gezinnen met twee of meer auto's tegen.
In Sint-Joost-ten-Node is het autobezit niet toevallig het laagste (69% heeft er geen auto). De kleine gemeente is centraal gelegen, het gemiddeld inkomen is vrij laag, en bijna de helft van de gezinnen is alleenstaand. Aan het andere uiterste vinden we Sint-Pieters-Woluwe (33% zonder auto), in alles zowat het tegendeel van Sint-Joost: wat meer perifeer gelegen, welvarend, veel koppels met of zonder kinderen.
Dalende trend?
Het is moeilijk om met zekerheid te bepalen of het autobezit in Brussel daalt of niet, omdat het gaat om een nieuwe cijferreeks met een nieuwe methodologie. De gegevens lijken wel te wijzen op een afname van het autobezit in Brussel. In 2006 had, gebaseerd op enquêtes, nog 75 procent van de gezinnen een auto, in 2017 nog 55 procent. Dat is nu gedaald naar 47 procent.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.