Woensdagavond stemt de Schaarbeekse gemeenteraad over de langverwachte verkeersveiligheidsnota. Daarmee wil het college het aantal letselongevallen in de gemeente drastisch verminderen. Schaarbeek zal de aangekondigde zone 30 in de gemeente vanaf 2019 handhaven en kondigt 700.000 euro aan extra investeringen in verkeersveiligheid aan. De aangekondigde trajectcontrole op de Haachtsesteenweg komt er niet.
Schaarbeek investeert 700.000 euro extra in verkeersveiligheid
De algemene zone 30 die Schaarbeek eerder aankondigde, zal vanaf september volledig bewegwijzerd zijn. In de maanden tussen september en het einde van het jaar doet de politie er aan preventie en sensibilisering, zegt burgemeester Clerfayt aan BRUZZ. Vanaf 2019 wordt wie er te snel rijdt ook bekeurd. Hij pleit ook voor sensibilisering van alle weggebruikers, ook de voetgangers en fietsers.
Sinds december 2017, na de dood van een jonge vrouw op de Haachtsesteenweg, stuurt de politiezone Noord rapporten over letselongevallen aan de gemeentebesturen. Zo adviseren ze hen over eventuele maatregelen op de plekken waar die ongevallen plaatsvonden. Een van de zes gewestelijke lidars (‘superflitspalen’) wordt voortaan permanent ingezet in de politiezone Noord. En de zone gaat er nog een tweede leasen, blijkt uit het plan.
"Zowat de helft van het personeelskader in de verkeersteams is niet ingevuld. Maar de zone wil die tekorten zo snel mogelijk wegwerken"
Schaarbeek schenkt in totaal 800.000 euro aan de politiezone om de verkeersveiligheid te verbeteren. 100.000 daarvan was eerder al aangekondigd voor de aankoop van snelheidscamera’s. De rest zal dienen voor vier extra agenten die de radarteams en patrouilles moeten versterken, de aankoop van voertuigen (waaronder een met een automatisch kentekenherkenningssysteem), de plaatsing van de extra lidar, de aankoop van fietsen en mobiele radars, de aankoop van vier preventieve snelheidsweergaveborden, en 40 ‘samplings’ (toestellen om het alcoholgehalte te controleren).
De gemeente ijvert wel nog altijd voor trajectcontrole op de Leopold III- en Lambermontlaan
De verkeersdienst van de politiezone, die tot voor kort als enige verkeersovertredingen bekeurde, krijgt versterking. Andere patrouillerende agenten schrijven sinds februari ook boetes uit voor verkeersovertredingen, wat leidde tot een stijging van het aantal boetes in de eerste maanden van 2018, en een daling van het aantal ongevallen van 15 procent in vergelijking met diezelfde maanden in 2017.
Zowat de helft van het personeelskader in de verkeersteams is niet ingevuld. Maar de zone doet grote inspanningen om die tekorten zo snel mogelijk weg te werken, zegt de directeur van de verkeersafdeling, Sabine Flamend. “We hadden vanochtend nog interviews.”
“Een daling van 15 procent van het aantal ongevallen in het eerste kwartaal 2018 tegenover het eerste kwartaal 2017 is uiteraard positief, maar geen structurele vooruitgang. Is de situatie nu beter dan in pakweg 2014?”, reageert het collectief 1030/0, dat de vier extra agenten ruim onvoldoende noemt om de tekorten bij de verkeersdienst weg te werken.
Verkeerscontactpunt
Een trajectcontrole op de Haachtsesteenweg, waarover staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) een princiepsakkoord afsloot met Schaarbeek, komt er niet. Het bleek technisch niet mogelijk om op een straat met zo veel zijstraten een efficiënte trajectcontrole te organiseren. Wel ijvert de gemeente nog altijd voor trajectcontrole op de Leopold III- en Lambermontlaan, en een gewestelijk geïnformatiseerd administratief verwerkingscentrum voor boetes. Dat zou meer personeel vrijmaken voor verkeerscontroles.
Schaarbeek krijgt ook een verkeerscontactpunt, waar burgers terechtkunnen met vragen en klachten, en zal één of twee keer per jaar met drukkingsgroepen overleggen over de stand van zaken van de verkeersveiligheid.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.