Tien vrijwilligers van het burgercollectief 1030/0 hebben de afgelopen twee weken de snelheid gemeten van auto's in de straten van Schaarbeek. Zowat 20 procent van de gecontroleerde auto's bleek te snel te rijden. Met de metingen willen de activisten hun vraag naar meer verkeersveiligheid in de gemeente kracht bijzetten.
Schaarbeeks burgercollectief voert snelheidsmetingen uit
Met een kleine snelheidsmeter hebben enkele Schaarbekenaren op gevaarlijke punten in de gemeente de snelheid van de auto's gemeten. 1030/0 wil hiermee aantonen hoe gevaarlijk het verkeer in Schaarbeek is op plaatsen als de Haachtsesteenweg, de Rogierlaan en de Helmetsesteenweg.
"Met de metingen willen we onze vraag om betere verkeersveiligheid ondersteunen met cijfers," zegt Benoît Gerard van 1030/0.
Het collectief voerde op één avond ongeveer 290 metingen uit, waarvan er zo'n 60 voertuigen de geldende snelheidslimiet van 50 kilometer per uur overschreden.
"Eén voertuig reed 106 kilometer per uur en enkele andere meer dan 85 kilometer per uur. Het snelheidsprobleem werd dus nog maar eens duidelijk dankzij onze metingen," aldus Gerard.
Haachtsesteenweg
Het probleem werd ook al vastgesteld door VIAS, het instituut voor verkeersveiligheid. Zij plaatsten een snelheidsmeter op de Haachtsesteenweg, waar de snelheid ook beperkt is tot 50 kilometer per uur. De resultaten bevestigen de problematiek. Tientallen voertuigen reden zelfs sneller dan 150 kilometer per uur.
"Het is goed om initiatieven als dit te hebben, maar mensen moeten ook begrijpen dat oplossingen tijd vragen," zegt Benoît Godart, woordvoerder van VIAS. "Burgemeester Clerfayt en staatssecretaris Debaets zijn op de hoogte van de snelheidsproblemen en werken aan oplossingen."
In november vorig jaar stierf journaliste Stephanie Verbraekel na een aanrijding op de Haachtsesteenweg, in maart overleed een vrouw na een ongeval met een vrachtwagen op het Liedtsplein en eind vorige maand raakte iemand levensgevaarlijk gewond na een ongeluk, eveneens op Haachstesteenweg. Redenen genoeg dus, vindt 1030/0, om aan de alarmbel te trekken.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , 1030/0 , verkeersveiligheid , verkeersonveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.