Het tegenvoorstel van de gemeente Sint-Pieters-Woluwe om het fietspad op de Tervurenlaan in te richten, is technisch niet haalbaar. Dat heeft minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag gezegd in de parlementaire commissie mobiliteit. Het voorgestelde fietspad zou te smal worden, net als de autorijstrook.
Sint-Pieters-Woluwe moet alternatief plan voor Tervurenlaan opbergen
De gemeente Sint-Pieters-Woluwe had eind september een alternatief uitgewerkt voor de plannen van het Gewest om langs de Tervurenlaan een tweerichtingsfietspad aan te leggen. De gemeente wilde daarvan een eenrichtingsfietspad maken om op die manier meer parkeerplaatsen te vrijwaren. In de plannen van het Gewest zouden er namelijk 70 parkeerplaatsen verdwijnen door de aanleg van het fietspad. Met het plan van de gemeente zouden er 50 van die plaatsen alsnog bewaard blijven, door op de zuidelijke ventweg het fietspad te versmallen.
Dat plan is nu afgekeurd, nadat het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) er zich over had gebogen. De voornaamste reden is een technisch probleem: in het tegenvoorstel van de gemeente zou het fietspad nog maar 1,30 meter breed zijn, terwijl dat volgens de gewestelijke richtlijnen (in het fietsvademecum, red.) 2 tot 2,5 meter hoort te zijn.
“Bovendien zorgt hun oplossing om parkeerplaatsen te behouden door de autorijstrook te versmallen voor nieuwe problemen”, zei de minister dinsdag in de commissie Mobiliteit, als antwoord op een vraag van MR-parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel, die zelf gemeenteraadslid is in Sint-Pieters-Woluwe. Onder meer bewoners die uit een garage aan hun huis willen rijden, maar ook wie gewoon parkeert in de straat, gaat dan moeilijkheden krijgen om te manoeuvreren. Voor hulpdiensten, de MIVB en eventuele verhuiswagens zou die wegversmalling ook gevaarlijk zijn, aldus Van den Brandt.
Testfase
“Het plan van Brussel Mobiliteit schrapt maar 50 parkeerplaatsen in totaal”, zei minister Van den Brandt over de plannen voor de zuidelijke ventweg. “Op de schaal van de wijk is dat niet zeer impactvol aangezien de meeste gebouwen in deze testzone over een eigen, private parking beschikken.”
Intussen is de testfase al goedgekeurd door de gemeente Etterbeek en staat er een openbare vergadering op het programma in Sint-Pieters-Woluwe. Als ook Sint-Pieters-Woluwe groen licht geeft voor de gewestelijke plannen, kan de testfase beginnen. “Eens die is gestart, zal de tijdelijke inrichting twee jaar duren”, aldus nog de minister. Het is dan de bedoeling om in 2022 een stedelijke vergunningsaanvraag in te dienen om het fietspad permanent te kunnen inrichten.
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Mobiliteit , Tervurenlaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.