Nieuw uitstel dreigt voor twee langverwachte voetgangersbruggen over het kanaal. Bouwheer Beliris wijst naar het Brussels Gewest en de renovatie van de Leopold II-tunnel, maar volgens Pascal Smet (SP.A) is dat een flauw excuus.
Smet in de clinch met Beliris over kanaalbruggen
Beliris, de federale spaarpot voor Brussel, financiert drie bruggen over het kanaal. Na verschillende aankondigingen is de Picardbrug aan Thurn & Taxis ondertussen in aanbouw, maar het blijft wachten op de beloofde voetgangersbruggen aan de Ninoofsepoort (ter hoogte van het Mima) en metrostation Graaf Van Vlaanderen. Die laatste werd al aangekondigd samen met de heraanleg van de kanaaloevers in … 2010.
Recent was nog gezegd dat de opbouw van de twee bruggen eind dit jaar eindelijk zou beginnen, maar nu is sprake van nieuw uitstel. Volgens Beliris omdat de gewestelijke instanties geen bijkomende werf willen langs de Kleine Ring tijdens de renovatie van de Leopold II-tunnel.
Bij Brussels minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) is te horen dat Beliris inderdaad een negatief advies kreeg van de wervencommissie omwille van de planning van de werf. “Het gaat echter om een niet-definitief pre-advies”, zegt de woordvoerder van Smet. “Beliris moet garanties geven en maatregelen nemen om de werf te organiseren.”
Er zou ook geen direct verband zijn met de Leopold II-tunnel. “Die is slechts twee maanden per jaar dicht. Bovendien heeft Beliris de vergunningen al anderhalf jaar. Dit is opnieuw een makkelijk excuus voor Beliris en bevoegd minister Didier Reynders (MR) om hun eigen vertragingen te vergoelijken.”
Minister Smet hoopt toch nog een uitweg te vinden om de werf in het najaar van start te laten gaan. “Er is nu een studie lopende om de werken toch te starten in september of oktober 2019, maar dit enkel omdat wij samen met Brussel Mobiliteit Beliris gedwongen hebben om zich beter te organiseren”, aldus nog de woordvoerder. “Mochten wij er niet achter zitten dan schoven ze het inderdaad opnieuw op de lange baan naar 2022 wat voor ons onaanvaardbaar is.”
Volgens de Brusselse minister is er een structureel probleem met Beliris. “Er is geen sense of urgency bij Beliris om projecten snel af te werken in Brussel, en dat ligt aan een gebrek aan politieke sturing van Reynders. Vandaar ook ons voorstel: Beliris geen bouwheer meer voor haar projecten, wel het Gewest, want dan gaat het wel vooruit.”
Al is dat laatste ook relatief. Brussel Mobiliteit is verantwoordelijk voor de nieuwe voetgangersbrug in de Heyvaertwijk. Die wordt momenteel gemonteerd, maar de bouw ervan sleept ook al bijna een jaar aan, en de plannen dateren al van 2012.
Ook de Marchantbrug in Anderlecht valt onder het Gewest. Die zou volgend jaar vernieuwd worden, maar is al sinds eind 2014 dicht voor het autoverkeer wegens stabiliteitsproblemen. Hier was al een vergunning voor een nieuwe brug in 2011, maar nadien werden de plannen aangepast door politieke onenigheid. Bruggen bouwen is blijkbaar ook anno 2019 nog altijd geen evidentie in Brussel.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.