Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trekt de slimme kilometerheffing voor personenwagens in twijfel en wil de files aanpakken met extra investeringen in verkeersinfrastructuur. Dat is volgens het kabinet van mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) een stap in de omgekeerde richting. “Dit is de kracht van achteruitgang.”
Smet: ‘Kilometerheffing opbergen is stap in de omgekeerde richting’
“Hoe meer plaats je creëert voor de auto, hoe meer auto’s er zullen zijn,” reageert mobiliteitsminister Smet bij monde van zijn woordvoerder Mathias Dobbels op het afvoeren van het rekeningrijden door zijn Vlaamse collega Ben Weyts. “Dat weet iedereen. Voor ons is dit een stap in de omgekeerde richting. Dit is niet de kracht van vooruitgang, maar die van achteruitgang.”
Smet blijft onverkort voorstander van een slimme kilometerheffing. Hij voegt daar evenwel aan toe dat we niet te naïef mogen zijn. “Die kilometerheffing zal nog niet voor morgen zijn. Als tussenoplossing stellen we daarom een slimme stadstol voor,” klinkt het. “Dat is iets wat de volgende legislatuur zeker uitgevoerd kan worden.”
Eensgezindheid plots helemaal weg
Hoewel er tot voor kort in Vlaanderen éénsgezindheid bestond omtrent de invoering van een kilometerheffing, lijkt de N-VA het plan in aanloop naar de verkiezingen plots compleet te willen begraven. Volgens Weyts is er geen draagvlak meer en zou de kilometerheffing neerkomen op een lastenverhoging.
Ook de nationale partijleiding van Open VLD en CD&V lijken de slimme kilometerheffing niet langer genegen te zijn. Nochtans staan de Brusselse afdelingen wel nog achter het idee. Dat blijkt ook uit de reactie van CD&V-parlementslid Joris Poschet op Twitter.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , kilometerheffing , rekeningrijden , Ben Weyts , N-VA , Pascal Smet , Mathias Dobbels , SP.A , stadstol
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.