Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lijkt de slimme kilometerheffing voor personenwagens helemaal te begraven. Volgens de N-VA-minister is er geen "draagvlak" meer voor de maatregel en is de bevolking "bang gemaakt".
Weyts: 'Gaan kilometerheffing niet door strot van Vlaming rammen'
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft zich jarenlang uitgesproken als een voorstander van een slimme kilometerheffing voor personenwagens. Hij zag het als een mogelijke hefboom in de strijd tegen de files. De invoering van zo'n "budgetneutrale slimme kilometerheffing" staat ook met zoveel woorden in het klimaatbeleidsplan dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd.
Maar de voorbije dagen en weken groeide er kritiek op de plannen. Het Vlaams Belang startte een protestcampagne met bumperstickers en de PVDA lanceerde een petitie tegen de kilometertaks. Binnen de N-VA groeide de vrees voor een 'Ben-belasting' (naar analogie met de veelbesproken 'Turteltaks').
Daarom zette de partij de bocht in en kwam N-VA-voorzitter Bart De Wever afgelopen weekend bij VTM NIEUWS zeggen dat hij "absoluut niet overtuigd" is van het huidige studiewerk. "Het is absoluut niet de bedoeling dat het om een lastenverhoging gaat", aldus De Wever.
Draagvlak
Ben Weyts lijkt de kilometerheffing nu helemaal te begraven. Volgens hem is er geen draagvlak meer en is de bevolking "bang gemaakt"."We gaan dat niet door de strot van de Vlaming rammen", zo zei hij dinsdagavond aan VTM NIEUWS. In plaats van een kilometerheffing stelt Weyts voor de files aan te pakken met extra investeringen in verkeersinfrastructuur.
Weyts zei in Terzake nog dat hij denkt dat de volgende Vlaamse regering geen heffing zal invoeren. "Tenzij men van koers zou veranderen, maar ik zie geen politiek draagvlak. Ik ben Madame Blanche niet, maar ik verwacht niet dat het binnen vijf weken plots anders zou zijn", aldus Weyts.
Hoewel de Vlaamse meerderheidpartijen Open VLD, CD&V en N-VA een bocht maken over de invoering van de slimme kilometerheffing, zijn de meeste Brusselse afdelingen wel nog voorstander. Zowel de Brusselse Open VLD als de CD&V zijn voor het idee gewonnen. Daarnaast pleit SP.A ook voor de invoering van een Brusselse stadstol.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , rekeningrijden , Ben Weyts
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.