De Stad Brussel reserveert 24 parkeerplaatsen voor een nieuw autodeelplatform op de Brusselse markt. Het gaat om het bedrijf Getaround, dat onlangs Drivy heeft overgenomen. Dat kadert binnen een al langer lopende strategie van schepen Bart Dhondt (Groen) om van privé-auto’s naar gedeelde auto’s over te schakelen.
Stad Brussel maakt plaats voor derde autodeelplatform
Getaround krijgt standplaatsen op centrale plekken binnen de Vijfhoek, zoals het Centraal Station, De Brouckère, de Zavel en de Dansaertstraat. Als Getaround voldoende succes heeft in het centrum, hoopt de groene schepen nog extra stations ter beschikking te stellen in bijvoorbeeld Laken en Haren.
In totaal zijn er op dit moment 136 plaatsen voor autodeelplatformen Cambio en ZenCar op het grondgebied van de Stad Brussel. Er zitten nog 26 extra plaatsen in de pijplijn (voor Cambio) en dus 24 voor Getaround.
Meer ruimte voor groen
“Studies tonen aan dat een deelauto tussen de vier en de acht particuliere auto’s vervangt. Dat betekent dat er meer ruimte is voor groene ruimte, fietspaden, bredere trottoirs of parkeerplaatsen," verklaart schepen Dhondt.
“Er zijn veel mensen die twijfelen over het aanschaffen van een auto. Als we een goed aanbod hebben van deelauto’s die complementair zijn, kunnen we de keuze om over te schakelen vergemakkelijken,” sluit Dhondt af.
Gemeenteraadslid Geoffroy Coomans de Brachène (MR) vraagt zich tijdens de gemeenteraad wel af waarom de standplaatsen van Getaround zo dicht liggen bij de al bestaande standplaatsen van Cambio.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Bart Dhondt , autodelen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.