Minister van Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) heeft donderdag de aftrap gegeven voor de Staten-generaal Verkeersveiligheid. Op termijn wil het Gewest naar nul verkeersdoden in Brussel. De voorbije tien jaar werden de ambities alvast niet waargemaakt.
Staten-generaal Verkeersveiligheid: ‘Nul verkeersdoden is mogelijk'
Verkeersveiligheid is de voorbije jaren een steeds belangrijker thema geworden in Brussel. De zaal in de Ateliers des Tanneurs in de Marollen liep dan ook helemaal vol met vertegenwoordigers van overheden, burgerverenigingen en andere organisaties die betrokken zijn bij het thema.
De volgende maanden gaan die deelnemers aan de slag in minstens zes werkgroepen over verschillende thema’s. Die moeten uitmonden in een nieuw verkeersveiligheidsplan 2021-2030. Begin 2021 moet de Brusselse regering het plan goedkeuren.
Tijdens haar openingsspeech liet minister Van den Brandt verstaan dat het Gewest op termijn naar nul verkeersdoden wil. “Als Oslo erin slaagt om geen enkele dode fietser of voetganger te tellen, dan moet Brussel dat op termijn ook kunnen.”
"Vision Zero was niet opgenomen in het gewestelijk mobiliteitsplan, maar daar brengen we verandering in."
Van den Brandt kondigde dan ook aan dat ‘Vision Zero’ een integraal deel zal uitmaken van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move. “In de eerste versie van het plan was dat nog niet het geval, maar ik engageer me om dat erin te laten opnemen.”
Gefaald
Tijdens een inleidende uiteenzetting bleek alvast dat het Gewest zijn doelstellingen uit het vorige verkeersveiligheidsplan van tien jaar geleden niet haalde. Zowel het aantal doden als het aantal zwaargewonden bleef beduidend hoger dan de doelstelling. Het jaarlijkse aantal zwaargewonden moest bijvoorbeeld naar 68 zakken, maar raakte niet één jaar onder de 150.
De cijfers over het voorbije decennium tonen alvast dat goeie intenties niet volstaan. Van den Brandt is ervan overtuigd dat de resultaten de volgende jaren een heel stuk beter zullen zijn. Ze verwijst daarvoor naar de aangekondigde veralgemening van de zone 30, maar ook naar de maatregelen uit mobiliteitsplan Good Move, die het doorgaand verkeer uit de woonwijken moeten halen en de plaats voor de auto in de stad moet beperken.” Vision zero betekent streven naar nul verkeersdoden en nul zwaargewonden.
De minister wees er ook op hoezeer de tijden veranderd zijn. “In twee jaar tijd zijn de mentaliteiten sneller veranderd dan in 20 jaar,” zei minister Van den Brandt daarover. De evolutie heeft volgens haar onder meer te maken met de dood van Stephanie Verbraekel en de druk van burgerbewegingen over verkeersveiligheid.
Administratief onderonsje
Een verkeersdeskundige in de zaal reageerde na enkele uiteenzettingen erg voorzichtig. “Het klinkt natuurlijk allemaal goed, maar de echte test wordt als je straten écht zo aanlegt dat de plaats van de auto wordt aangetast, dat er parkeerplaatsen verdwijnen bijvoorbeeld. Zet het beleid dan nog door als er fors geprotesteerd wordt?”
Burgerbeweging Heroes for zero was op zijn beurt niet mals voor de staten-generaal. Die dreigen volgens de beweging te verzanden in een administratief onderonsje zoals dat ook tien jaar geleden gebeurde. De beweging, die onder meer achter 1030/0 zit, wees er ook op dat Schaarbeek nog lang niet de voorbeeldgemeente is die het bestuur graag voorspiegelt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Stedenbouw , verkeersveiligheid , Elke Van den Brandt , staten-generaal verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.