Sinds enkele maanden zijn de werkzaamheden aan Metro 3 (Bordet en Albert) aan de gang. Er gaan verschillende politieke stemmen op om de werkzaamheden te heroverwegen of zelfs stop te zetten. Dat zou volgens MR-parlementslid David Weytsman economisch onrealistisch zijn.
'Stopzetten Metro 3 project zou bijna half miljard euro kosten'
Het stopzetten van de bouw van Metro 3 zou bijna een half miljard euro kosten, schatte Brussels parlementslid David Weytsman (MR) op basis van de antwoorden van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) op zijn vraag in de Commissie Mobiliteit.
Ter herinnering: het is de bedoeling een nieuwe metrolijn aan te leggen die in 20 minuten het station Bordet in Evere verbindt met het station Albert in Vorst, via het stadscentrum. Er zijn verschillende fasen gepland voor de omvorming van de premetro tot een metro (tussen Albert en Noordstation) en een uitbreiding van de metro tussen Noordstation en Bordet.
'Essentieel'
In haar antwoord gaf de minister geen specifiek bedrag, maar wel een opsomming van de verschillende kosten die er zouden zijn als het project zou worden stopgezet. Op basis daarvan berekende Weytsman het totale verlies: bijna een half miljard euro.
"De berekening is eenvoudig," zegt Weytsman. "Als het metroproject vandaag zou worden stopgezet, zou dat eenvoudigweg de bedragen kosten die tot 2022 voor de twee trajecten zijn vastgelegd (282 miljoen euro), met daarbij nog de studies (62 miljoen euro), de kosten voor de sanering waar met de werkzaamheden is begonnen en de kosten voor de schadevergoeding bij stopzetting. We zitten waarschijnlijk niet ver van een half miljard euro."
Volgens Weytsman is de metro bovendien essentieel. "Het regionale mobiliteitsplan voorziet in de komende jaren een toename van 100.000 tot 340.000 verplaatsingen per dag op het openbaarvervoernetwerk." Het project stopzetten zou volgens hem niet verstandig zijn. "De metro is voor ons Gewest een onmisbaar instrument voor de mobiliteit van onder andere werknemers en toeristen. We hebben een bredere metro nodig die efficiënt is en de noordelijke districten met elkaar verbindt. Wij zijn de hoofdstad van Europa, ter herinnering."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , metrolijn 3