Eenmaal op de openbare weg valt er niet naast te kijken. Overal staan verkeersborden. Zoveel zelfs, dat het verwarrend wordt. Bovendien nemen ze plaats in op de trottoirs, die bestemd moet zijn voor de voetgangers. Brussel Mobiliteit voert in mei een studie uit om de wildgroei in kaart te brengen. Het uiteindelijke doel is om het kluwen aan verkeersborden te ontwarren.
Studie moet wildgroei aan verkeersborden in kaart brengen
Dat heeft minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) afgelopen week verklaard na een parlementaire vraag van Aurelie Czekalski (MR).
Volgens het parlementslid van MR schieten de verkeersborden in het Gewest hun doel voorbij. Er zijn er gewoon te veel en dat zorgt voor visuele vervuiling. “Autobestuurders raken in de war”, aldus Czekalski. Voetgangers verliezen er kostbare ruimte op het voetpad aan. De verkeersborden belemmeren soms zelfs de doorgang voor Brusselaars met beperkte mobiliteit, vult ze aan. En ook fietsers moeten wel eens van het fietspad om een paal te ontwijken.
Van Den Brandt liet weten dat er in de maand mei een studie wordt uitgevoerd door Brussel Mobiliteit om de problematiek in kaart te brengen. “Wandelen is namelijk de belangrijkste manier om zich te verplaatsen in de stad. Dat moeten we zoveel mogelijk faciliteren”, vertelt de minister. “Daarvoor hebben we comfortabele trottoirs nodig. En ook personen met beperkte mobiliteit moeten zich vlot kunnen verplaatsen.”
Nieuwe regels
En dus dringt een “rationalisering” van de verkeersborden zich op, meldt Van Den Brandt. Ofwel: er zullen verkeersborden en paaltjes verdwijnen van de gewestwegen. Geen enkel bord is veilig, behalve de wegwijzers (F15, F25 en F27) en de borden die de verkeersrichting aanwijzen.
Ook structureel wil de minister een logica implementeren. Haar kabinet schreef alvast een adviserende nota voor de herziening van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening. Brussel Mobiliteit zal mee aan de tekentafel zitten, aldus nog Van den Brandt. “Er komt een duidelijk kader voor de plaatsing van verkeersborden.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , verkeersborden , aurélie Czekalski , Elke Van den Brandt