Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft schoon genoeg van de grote, gevaarlijke en meer vervuilende “megatrucks” die her en der voor overlast zorgen in de Brusselse straten. Een studie besteld bij Brussel Mobiliteit moet tegen eind 2023 uitwijzen wat de beste manier is om SUV's de stad uit te krijgen. In enkele buitenlandse steden zijn er al maatregelen. Een overzicht.
SUV’s aan banden: hoe pakt men het elders aan?
Vorige maand werd in Parijs beslist dat eigenaars van SUV’s vanaf volgend jaar meer zullen moeten betalen om te parkeren. Die nieuwe maatregelen zijn voorlopig nog erg vaag. Het stadsbestuur stemde in met "een progressieve prijsstelling" van parkeren op basis van het gewicht en de grootte van het voertuig. Een verdere technische uitwerking van de maatregel is er nog niet.
Parkeerkaart
Hoogstwaarschijnlijk zal de lichtstad voor inspiratie kijken naar het zuiden in Lyon. Daar werd eerder al beslist dat de prijs van een bewonerskaart volgend jaar wordt aangepast aan het gewicht en het motortype van de auto. De prijs van een parkeerkaart voor een wagen met een verbrandingsmotor zal er 50 procent hoger liggen als de auto zwaarder is dan 1.750 kilogram, zo schrijft AutoGids.
Elektrische voertuigen – die altijd meer wegen - betalen de volle pot vanaf dat ze 2.200 kilogram wegen. Voor hybride wagens geldt die grens vanaf 1.900 kg.
Een gelijkaardige aanpak zien we in het Duitse Tübingen. Daar moet je 180 euro per jaar parkeergeld betalen voor auto's met verbrandingsmotoren die meer dan 1.800 kilo wegen en voor elektrische auto's die meer dan 2.000 kilo wegen, aldus de Duitse krant Die Welt. Alle auto's die minder wegen zullen slechts 120 euro moeten betalen en sociaal zwakkeren genieten een goedkoper tarief.
Het Zuid-Duitse Freiburg hanteerde tot voor kort dan weer een in april 2022 ingevoerde trapsgewijze heffing afhankelijk van de lengte van een voertuig. Je betaalde er 240 euro tot 4,20 meter, maar al 480 euro voor een voertuig vanaf 4,71 meter. Wederom bestonden er lagere tarieven voor bewoners die een sociale uitkering ontvangen. Na protest en een gerechterlijke uitspraak werd de maatregel echter teruggeschroefd omdat hij "niet in lijn lag met het gelijkheidsprincipe".
In Brussel betaal je in Jette, Schaarbeek en Elsene al 120 euro meer voor een parkeerkaart als je auto langer is dan 4,9 meter
Verder werden onder meer in Amsterdam, New York en Grenoble al ballonnetjes opgelaten, maar zijn er nog geen harde maatregelen afgeklopt.
Keuzes
Wat de bestaande initiatieven vooral tonen is dat er in het aan banden leggen van SUV's veel manieren van aanpak zijn en er moeilijke keuzes moeten worden gemaakt. Dat begint al bij de definitie van wat een SUV nu precies is. “De term SUV is een commerciële benaming die fabrikanten gebruiken”, zegt mobiliteitsexpert aan de KU Leuven Stijn Daniels daarover. “Die zal je dus moeten afbakenen op basis van bijvoorbeeld gewicht, lengte of capaciteit, want je kan moeilijk gewoon een lijst maken met alle auto’s die je niet graag ziet.”
Dat vergt lastige technische en politieke keuzes waarbij telkens ook rekening moet worden gehouden met de sociaal zwakkeren in de samenleving. En ook hierna liggen nog talloze pistes open: van een verbod op SUV's in bepaalde regio’s - zoals de lage emissiezones of in schoolstraten – tot extra belastingen of duurdere parkeerplaatsen.
Wat er dus uiteindelijk uit de studie van Brussel Mobiliteit zal naar voren komen, is voorlopig nog koffiedik kijken. Volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters is er echter wel alvast een soort domino-effect in gang gezet. "Dat zagen we eerder ook al bij de lage emissie-zones. Het probleem staat nu duidelijk op de politieke agenda en er is stroomversnelling bezig, want iedereen kijkt op naar grote steden als Parijs en Lyon. De zaadjes zijn geplant, nu moeten ze nog ontkiemen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , SUV , Elke Van den Brandt , Brussel Mobiliteit