"Wie zegt dat de inkomsten uit de tolheffing alleen geïnvesteerd moeten worden in Brussel? We zouden met Vlaanderen en Wallonië kunnen afspreken dat er met dat geld ook gewerkt wordt aan de mobiliteit rond Brussel." Dat stelt Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) in De Zondag. Hij verwacht dat de onderhandelingen met de andere gewesten over de Brusselse stadstol, die de komende weken gevoerd zullen worden, moeilijk zullen worden, "maar uiteindelijk wordt dit een win-winsituatie".
Sven Gatz wil opbrengsten van stadstol ook gebruiken voor mobiliteit rond Brussel
Minister Gatz erkent dat de tolheffing voor de Brusselaars wordt gecompenseerd door de afschaffing van verkeersbelastingen, terwijl dat niet het geval is voor de pendelaars. "De Vlaamse en Waalse regering zullen eens moeten kijken hoe zij hun systeem rond verkeersbelasting op termijn zien", aldus de Open VLD'er, die erop wijst dat de Europese Commissie de lidstaten vraagt om over te schakelen naar een variabele kilometerheffing. De tolheffing zal voor Sven Gatz gepaard gaan met sociale en economische correcties.
De minister wijst er nog op dat in steden met een tolheffing de mensen hun gedrag aanpassen, waardoor de inkomsten ook weer dalen. "Het is niet de bedoeling om van de stadstol een Brusselse jackpot te maken. Het belangrijkste doel is de files te verminderen in het belang van de economie, de gezondheid en het klimaat."
Slimme kilometerheffing
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Slimme kilometerheffing , Sven Gatz , stadstol
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.