Swapfiets blijkt sinds het begin van de lockdownmaatregelen veel meer in trek. Het aantal Brusselse abonnees voor de fietsen klom in twee maanden tijd van 1.500 naar 2.500. “De extra fietspaden spelen daarin zeker mee.”
Swapfiets boomt door coronacrisis
Lees ook: Fietsenverkopers beleven hoogdagen
Swapfiets biedt abonnementsformules voor fietsen, waarbij gebruikers 17,50 euro per maand betalen voor een gewone fiets. Een e-bike kost 75 euro per maand. Inbegrepen in die prijs: defecte fietsen worden meteen ingeruild voor een functionerend exemplaar.
De abofietsen zijn ondertussen anderhalf jaar aanwezig in Brussel, goed voor 1.500 gebruikers voor de lockdownmaatregelen van kracht werden. Maar sindsdien groeide het klantenbestand plots explosief tot 2.500, een stijging met ruim 60 procent, zegt country manager Thomas Schiltz.
De verantwoordelijke ziet verschillende verklaringen voor de groei. “De extra fietsinfrastructuur die is aangekondigd speelt zeker mee. Wellicht is het ook belangrijk dat onze klanten een fiets krijgen die enkel zij gebruiken. Anders dan bij de deelsystemen heb je daardoor minder zorgen over hygiëne.”
"In Vlaanderen rijden al meer mensen, hier is het potentieel groter."
Swapfiets is ook aanwezig in Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen. Maar het is in Brussel dat de groei het grootst is. “In Vlaanderen rijden al meer mensen op de fiets, hier is het potentieel natuurlijk groter,” weet Schiltz.
De grote vraag leidt momenteel nog niet tot lange wachtrijen bij de gewone fietsen. Wie een fiets bestelt, kan die volgens de topman de volgende al dag afhalen. De tweewieler laten leveren duur 3 à 4 dagen.
Voor de elektrische fietsen is het wél geduld oefenen. “We verwachten pas nieuwe exemplaren in juli en hebben een wachtlijst met 200 mensen.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , swapfiets
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.