Brusselse taxi- en VVC-chauffeurs (verhuur van voertuigen met chauffeur, zoals bij Uber, red.) protesteren vandaag opnieuw tegen het zogenaamde taxiplan. De stoet verzamelde op de Koning Albert II-laan, vlakbij het Noordstation, om vervolgens koers te zetten richting het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) en het Brussels Parlement.
Taxisector voert opnieuw actie in de binnenstad
Het taxiplan van de regering is bedoeld om de wetgeving over de taxisector te moderniseren. Vervoort wil met de hervormingen onder meer een eengemaakt statuut voor alle chauffeurs, waardoor de VVC-licentie verdwijnt.
Zowel taxichauffeurs als VVC-chauffeurs eisen garanties in het taxiplan - dat op 21 oktober in werking treedt - van de regering.
‘Illegale vergunningen’
"Uber werkt al acht jaar met illegale 'limousine'-vergunningen, ook al bieden ze taxidiensten aan", zegt Khalid Ed-Denguir, voorzitter van de Belgische Taxifederatie. "Met deze 'pleister'-verordening omzeilt de regering een beslissing van het Hof van Beroep," aldus Ed-Denguir.
Dat minister-president Rudi Vervoort het aantal taxi's wil verhogen van 1.300 naar 3.250, terwijl de helft van de Brusselse taxi's stilstaat door een gebrek aan chauffeurs, vindt hij ook moeilijk te begrijpen.
Ook de chauffeurs van de Belgische Taxifederatie (FeBet), Ingoboka-Taxi, Elite Taxi en het Taxi-werknemerscollectief hekelen de voorziene toename van het aantal chauffeurs.
Oneerlijke concurrentie
“De regering creëert oneerlijke concurrentie tussen taxi's en platformen", aldus Ed-Denguir. "Laatstgenoemden kunnen werken aan een tarief van 1,50 euro per kilometer, terwijl taxi's 2,30 euro per kilometer moeten rekenen."
“De overheid moedigt klanten aan om apps te gebruiken in plaats van taxi's", gaat hij verder. "Wat de tarieven betreft, vragen wij dat deze gelijk zijn aan die van de gewone taxi’s, namelijk 2,30 euro per kilometer."
Openbare nutsdienst
“Wij zijn een openbare nutsdienst, de overheid moet ons rentabiliteit garanderen. Wij investeren in voertuigen die aan specifieke normen voldoen", benadrukt de voorzitter van FeBet.
Hij is van mening dat "meneer Vervoort zich als een dictator gedraagt door de verordening van 1995 te omzeilen, die voorziet in de oprichting van een adviescommissie van taxichauffeurs". "Met hem is er geen overleg mogelijk," zei hij.
120 deelnemers
Volgens Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, nemen er een 120-tal taxi’s deel aan de betoging. “De stoet verplaatst zich via de Kleine Ring en het kabinet van Rudi Vervoort om vervolgens door te rijden naar het Brussels Parlement”, aldus Paemen.
“De politie is ter plaatse en er zijn momenteel vertragingen ter hoogte van het Jubelpark en de Wettunnel richting centrum.” Verder is de stoet tot nu toe rustig verlopen.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Mobiliteit , Brusselse taxifederatie , protest , taxiplan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.