Het Amerikaanse techbedrijf Uber opent de app voor alle chauffeurs op de taximarkt, of ze nu rijden met een vergunning voor taxi’s of personenvervoer. Door de nieuwe ordonnantie heeft Uber een tekort aan chauffeurs. Het Amerikaanse bedrijf hoopt dat elke taxichauffeur in 2025 gebruik maakt van de app. Als het aan de Brusselse taxifederatie ligt, zal dat niet lukken.
Brusselse taxifederatie raadt app van Uber af
Uber stelt dat de app niets meer of minder is dan een extra manier om klanten op te pikken. “Iedereen kan de app gebruiken, of het gaat om straattaxi’s of standplaatstaxi’s,” zegt de topman Uber België Laurent Slits aan BRUZZ. De standplaatstaxi's, dat zijn de klassieke taxi’s en met straattaxi’s doelt Slits op zelfstandige chauffeurs die voor Uber of andere platformen rijden.
Ook in Vlaanderen werd de app eerder al opengesteld voor de hele sector, net als in andere landen en steden in het buitenland, zoals Italië, Hongkong, Madrid, New York en San Francisco. "Met de nieuwe functie 'Taxi' krijgen meer chauffeurs toegang tot de flexibele verdienmogelijkheden die de Uber-app biedt", zei Laurent Slits, directeur België bij Uber tijdens de lancering eerder deze week.
Alle vormen van taxi's samenbundelen in een handige app, dat is de ambitie die Uber heeft waargemaakt nadat het Brusselse parlement het nieuwe Taxiplan goedkeurde. De nieuwe ordonnantie legt de spelregels vast voor de sector van taxi’s en personenvervoer. Ook over de prijzen bestaan nu vaste afspraken.
Tekort aan Uberchauffeurs
Maar de app komt ook gelegen voor Uber zelf. Want door de ordonnantie mogen Vlaamse of Waalse chauffeurs niet meer in Brussel rijden, tenzij ze een Brusselse vergunning aanschaffen. Volgens Slits verliest Uber daardoor ongeveer de helft van de chauffeurs in Brussel. Door ook 'gewone' taxi's op de app weer te geven, vult het voor een stuk die leemte, en blijft de app relevant. Uber droomt ervan dat elke Brusselse taxichauffeur in 2025 gebruik maakt van hun app.
Maar als het aan Sam Bouchal van de Brusselse taxifederatie ligt, zal dat niet gebeuren. "Het lijkt alsof Uber ons een dienst bewijst, maar ze hebben de taxi’s nodig," analyseert hij. Nog geen jaar geleden moest de app van Uber worden stilgelegd na een uitspraak door het Brusselse Hof van Beroep. Alleen dankzij de 'pleisterordonnantie' konden de chauffeurs blijven rijden.
Lees meer over: Mobiliteit , Uber , taxiplan