De meerderheid van de inwoners van Neder-over-Heembeek is tegen de komst van tram 10. Dat zeggen althans de handelaarsvereniging en andere burgers. “Wij wachten het openbaar onderzoek af om onze bezwaren in te dienen,” reageren zij bij het nieuws over de vergunningsaanvraag van de MIVB.
Tegenstanders tram 10 naar Heembeek: 'Sluiten juridische actie niet uit'
“Het is afgelopen, gedaan. Ik vertrek.” Voor juwelier Geertrui Adam is tram 10 de druppel die de emmer doet overlopen. Ze heeft haar winkel in de Frans Vekemansstraat, waar tram 10 in de toekomst volgens de MIVB-plannen moet passeren, onlangs gesloten. “43 jaar heb ik hier met veel plezier gewoond en gewerkt, maar het is genoeg. Ik heb mijn pensioen genomen en ga hier niet blijven.”
Adam reageert fel wanneer we haar vragen naar de volgende stap die de vervoersmaatschappij MIVB heeft gezet richting de aanleg van tram 10. “Ze willen Brussel dooddoen, met hun politiek tegen de auto. Maar wie komt er een dure ring kopen met de fiets of de tram? Mensen met een schone cravat mogen niet meer komen met hun wagen.”
“We hebben het bij iedere instantie aangekaart, ze zijn allemaal op de hoogte van de weerstand in Neder-over-Heembeek. Maar blijkbaar wil men niet luisteren”
'Geen behoefte aan een tram'
De nieuwe tramlijn beroert de gemoederen in Neder-over-Heembeek, de eindbestemming van tram 10, al een paar jaar. Adam heeft zich al die jaren verzet tegen de plannen, samen met een hoop andere burgers en handelaars. Er werden petities ingediend en protesten georganiseerd, maar ondertussen zetten de betrokken instanties het traject naar de uiteindelijke aanleg van de sporen voort.
De bezwaren van de groep Heembekenaren: er is geen nood aan een tram naar Neder-over-Heembeek, de werken zullen lang duren en tot overlast leiden en de Frans Vekemansstraat en Heembeeksestraat zijn veel te smal voor een tram. “Ik denk dat het moeilijk zal zijn om hier veel voorstanders van tram 10 te vinden,” denkt Stephan Huegaerts, voorzitter van de lokale handelaarsvereniging. “Van de handelaars is zo’n 80 procent tegen, schat ik. Sommige horecagelegenheden zijn voor, omdat ze misschien een groter terras kunnen krijgen.”
De komst van de tram gaat immers gepaard met een volledige heraanleg van onder meer de François Vekemansstraat, in het centrum van Neder-over-Heembeek. “Er zal geen niveauverschil zijn tussen trottoir en de straat,” zegt bewoner Peter Borghs. “Een tram komt niet zomaar tot stilstand. Ik hou mijn hart vast voor alle kinderen van de kleuter- en peuterscholen in de buurt.”
Burgerparticipatie
Borghs was lid van het burgerpanel dat inspraak kreeg in de besluitvorming over tram 10. Hij is teleurgesteld over dat participatietraject. “Fundamenteel werd er niet veel rekening met ons gehouden,” vindt hij. “We mochten wat cosmetische beslissingen nemen, maar het meeste stond al vast. Ja, er zijn op het laatste moment nog wat parkeerplaatsen bijgekomen in de Frans Vekemansstraat, maar wel precies daar waar geen winkels zijn.”
Volgens de buurtbewoners werden alternatieven nooit serieus bekeken. “De Oorlogskruisenlaan is veel breder, daar is ruimte voor een tram met eigen bedding,” zegt Borghs. “Of de Versailleslaan,” oppert Adam. Los van het tramtraject hadden de buurtbewoners nog liever een trambus zien komen. Adam: “Die hebben ook meer capaciteit dan gewone bussen, maar zijn flexibeler dan trams.” (Volgens de MIVB volstaat de capaciteit van een buslijn niet en is het tracé door de Vekemanslaan nodig om voldoende mensen te bedienen, red.)
“Ik ben niet tegen andere vervoersmodi,” zegt Huegaerts. “Zelf fiets ik ook door Brussel en op de fiets heb ik meer angst voor een tram dan een auto. Ik zou liever zien dat er wat meer in fietsinfrastructuur wordt geïnvesteerd in Neder-over-Heembeek. Ik vraag me af of een tram de beste oplossing is voor Neder-over-Heembeek en heb medelijden met de mensen die vanaf 6 uur ’s ochtends die tram door hun straat krijgen.”
Juridische stappen
Borghs is vastberaden om zijn bezwaren opnieuw kenbaar te maken wanneer het openbaar onderzoek van start gaat. “Wij hebben argumenten waarvan wij vinden dat ze belangrijk zijn,” aldus de Heembekenaar. Ook de handelaarsvereniging wacht op die fase van de vergunningsaanvraag.
Mocht dat niet lukken, dan sluit Borghs juridische stappen ook niet uit. “We hebben het bij iedere instantie aangekaart, ze zijn allemaal op de hoogte van de weerstand in Neder-over-Heembeek. Maar blijkbaar wil men niet luisteren.”
Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Mobiliteit , Stedenbouw , tram 10 , François Vekemansstraat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.