Te duur, te luid, te gevaarlijk en voor de handel een reden om te sluiten. De tegenstanders van een nieuwe tramlijn naar Neder-Over-Heembeek verzamelden 2.500 handtekeningen en zetten hun argumenten op een rij in het Brussels parlement. Op de achtergrond klinkt onbehagen over een wijk die snel verandert.
Tegenstanders tram 10 in parlement: ‘Een tram, dat is voorbijgestreefd’
“Een participatie die naam waardig was er niet. Het burgerpanel kon bijvoorbeeld niet meer kiezen wélk openbaar transportmiddel het best zou zijn om de mobiliteit in Neder-Over-Heembeek te verbeteren. Alles leek al op voorhand vast te liggen.” De tegenstanders van de tram naar Neder-Over-Heembeek namen geen blad voor de mond toen ze dinsdag uitlegden waarom ze niet willen weten van het tramproject naar hun stadsdeel.
Ze deden dat tijdens een zitting van de commissie Mobiliteit in het Brussels parlement, nadat ze een petitie van 2.500 handtekeningen hadden ingediend. Wie 1.000 handtekeningen verzamelt, heeft in Brussel het recht om door het parlement te worden gehoord.
Het lijstje met bezwaren tegen de tram is lang. Zo vinden de tegenstanders gelede bussen een goedkoper, ecologischer en minder gevaarlijk alternatief. In de smalle straten die nu gekozen zijn voor het tracé is volgens de initiatiefnemers van de petitie ook geen plaats voor een tram, die er parkeerplaatsen zal wegnemen. Ook lawaai- en trillingshinder kwamen ter sprake, net als de vrees dat de handel onder de tram zal lijden. “Eigenlijk is de tram een voorbijgestreefd vervoersmiddel,” was de slotsom van woordvoerder Claude Carpent.
"Handelszaken sluiten nu al omdat ze jaren van werken niet zien zitten"
“De laatste tijd doen steeds meer horeca- en andere handelszaken de deuren dicht. Dat heeft met corona te maken maar ook met de komst van de tram,” zegt Carpent. “Mensen vernieuwen hun huurcontract niet met het vooruitzicht van jaren werken voor de deur.”
Op de achtergrond klonk ontevredenheid door over de snelle ontwikkeling die Neder-Over-Heembeek doormaakt. De voorbije jaren kwamen er daar steeds meer woningen en scholen bij en die ontwikkeling is nog niet voorbij. De voorziene bevolkingsgroei is één van de redenen waarom er voor een tram werd gekozen, die meer passagiers kan vervoeren dan klassieke bussen.
“De tram moet zogezegd dienen om Neder-Over-Heembeek uit zijn isolement te halen (désenclaver, red.),” zei Carpent, die de noodzaak van een snellere verbinding met het centrum niet inziet. “Dit gebied is trouwens al verzadigd als het over woningen gaat. De groene ruimte verdwijnt hier erg snel.”
Een van de andere bewoners deed ook een aanbod aan de parlementsleden. “Waarom houden we geen referendum over de tram? Wij willen dat gerust organiseren.”
"Dit lost de mobiliteitsproblemen niet op. Mutsaard wordt nog meer geïsoleerd"
De commissieleden dankten de burgers voor hun uiteenzetting en zonden verschillende signalen uit. De parlementsleden van de gewestelijke meerderheid toonden zich begripvol maar verdedigden de tram. “Ik heb nog nooit gezien dat de komst van de tram de handel stuk maakt,” zei Arnaud Verstraete (Groen) bijvoorbeeld. Carla Dejonghe (Open VLD) wees op de noodzaak van meer openbaar vervoer in een groeiend stadsdeel. Ingrid Parmentier (Ecolo) haalde het succes van tram 9 in Jette aan. “Daar was ook veel tegenstand vooraf.”
In de oppositie toonde vooral David Weytsman (MR) zich kritisch voor het tramproject, dat hij politiek gemotiveerd noemt (het was een belofte van burgemeester Philippe Close (PS) om de tramlijn aan te leggen). “Voor de MIVB was dit geen prioriteit en het lost ook de mobiliteitsproblemen niet op. Mutsaard wordt nu nog meer geïsoleerd, bijvoorbeeld. Wie van daar naar het centrum wil, zal nog vaker moeten overstappen dan vandaag.”
De tramtegenstanders, die zich lieten bijstaan door de vereniging Droit de Rouler et de Parker (DRP), toonden zich alvast strijdlustig. Als het huidige project niet grondig wordt aangepast, willen ze alle mogelijke procedures gebruiken om de tram alsnog tegen te houden of te vertragen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Neder-Over-Heembeek , Mobiliteit , tram Neder-Over-Heembeek , Brussels Parlement , tram , tram 10
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.