Files op de Brusselse Ring (R0)

Telewerk 'geen wonder­oplossing' voor files

© Belga
20/11/2020
Updated: 20/11/2020 10.03u

Ook als we massaal gaan thuiswerken, blijft de druk op onze wegen hoog. Dat zegt het Federaal Planbureau in een nieuwe studie, meldt De Standaard vrijdag.

Een structurele uitbreiding van het telewerk, waarbij 39 procent van de Belgische werknemers twee dagen per week thuiswerken, heeft maar een 'bescheiden' impact op de totale transportvraag.

Zo zou in dat scenario het aantal ritten tegen 2040 slechts met 1,6 procent dalen tegenover het referentiescenario, waarin telewerk beperkt blijft tot het huidige niveau (17 procent van de werknemers dat gemiddeld 1,4 dagen van thuis werkt) en het aantal verplaatsingen met 4,4 procent groeit. Het totale aantal reizigerskilometers blijft nog stabieler (-1,2 procent).

Het woon-werkverkeer zou wel degelijk sterker dalen (-5,8 procent), blijkt uit simulaties van het Planbureau. Maar die daling wordt grotendeels gecompenseerd door de groei in verplaatsingen voor 'andere motieven', zoals de kinderen afzetten en ophalen aan de schoolpoorten, of boodschappen doen. Veel pendelaars doen dit nu op weg naar het werk. Maar ook bij thuiswerk zullen die verplaatsingen nog worden gemaakt.

Die wisselwerking tussen een daling van het woon-werkverkeer en de stijging van verplaatsingen voor andere motieven blijkt robuust, waardoor het effect van nog een extra dag telewerk relatief beperkt zou blijven.

Knooppunten ontlasten

Toch helpt telewerk wel degelijk om de spits op belangrijke knooppunten te ontlasten, weet De Standaard.

Het inkomend pendelverkeer (inclusief treinreizigers) naar het Brussels gewest zou bijvoorbeeld met bijna een kwart dalen (-23 procent). Onderzoeksgroep Transport & Mobility Leuven berekende eerder al dat 10 procent minder auto’s in de ochtendspits naar Brussel goed kan zijn voor 40 procent minder ‘verliesuren’. Waar de gemiddelde snelheid in Brussel de afgelopen jaren daalde, zou die bij maximaal uitgebreid telewerk tegen 2040 met zo’n 4,5 kilometer per uur stijgen.

Maar die winst zal op haar beurt ook weer andere verplaatsingen en ook goederenvervoer naar de spits trekken. "Telewerken is dus geen mirakeloplossing voor de verkeerscongestie," besluit Benoît Laine, econoom bij het Federaal Planbureau en coauteur van de studie. "Met één maatregel gaan we de verkeersknoop niet ontwarren. Het moet deel uitmaken van een breder pakket."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , files , planbureau

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni