Door het coronavirus staan we weer in de file in de stad. Als die trend aanhoudt, slikken onze steden meer verkeer en luchtvervuiling dan voor de pandemie, zo staat te lezen in De Standaard.
Corona-angst doet files toenemen
De lockdown in het voorjaar had alvast één positief neveneffect: de steden konden herademen, de verkeersvolumes zakten in elkaar. Maar zodra de strengste maatregelen waren opgeheven, zwol het autoverkeer weer aan.
Het risico bestaat dat het voorjaar een adempauze was, en dat de auto meer dan voorheen zijn plek opeist, waarschuwt Greenpeace. "Uit data van de navigatiespecialist TomTom blijkt dat er in Brussel, Gent en Charleroi meer autoverkeer is dan voor de lockdown," zegt Joeri Thijs, de woordvoerder van Greenpeace. "Ook Antwerpen en Luik gaan die richting uit."
Voorlopig valt de stijging van het aantal files in Brussel nog mee. Zeker in vergelijking met andere Belgische steden. De laatste vier weken was er volgens de cijfers van TomTom enkel in de week van 28 september tot en met 5 oktober een toename wat het aantal files betreft ten opzichte van vorig jaar (plus 12 procent). De rest van de afgelopen maand waren er ongeveer evenveel files.
De cijfers van TomTom tonen enkel een toename van de filedruk, vorige week bleek uit cijfers van Brussel Mobiliteit dat er in absolute zin wel minder auto's rondrijden in het Gewest. In september reden er 11 procent minder auto’s rond in Brussel dan een jaar eerder. Die auto’s legden bovendien 17 procent minder kilometers af. In de Brusselse tunnels was de daling minder uitgesproken (-1 tot -9 procent).
Meer fijnstof
Greenpeace is een van de partners in het project Clean Cities Now, van de Europese ngo Transport & Environment (T&E). Die gaat na welke richting het op dit kantelpunt uitgaat met de mobiliteit in zeven grote Europese steden, waaronder Brussel.
Meer autoverkeer heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit. T&E liet het Londense Air Quality Consultants een simulatie maken van de impact op de zeven onderzochte Europese steden (Brussel, Berlijn, Parijs, Londen, Milaan, Madrid en Boedapest). Aan de hand van reële verkeersdata en gemeten concentraties van de luchtkwaliteit, simuleerden ze dat een toename van het personenverkeer met 10 procent in Brussel zou leiden tot 5 procent meer stikstofoxide en 6 procent meer fijnstof. Bij 50 procent meer personenverkeer nemen de concentraties toe met respectievelijk 24 en 31 procent.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , coronavirus , corona , coronacrisis
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.