Komende zomer mogen automobilisten opnieuw door een groot deel van het Ter Kamerenbos, maar vanaf 1 september zal het groene gebied op twee straten na volledig autovrij zijn. "We maken gebruik van de zomer om infrastructurele ingrepen uit te voeren", aldus Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Al stelt de gemeente Ukkel zich opnieuw wel vragen bij het plan.
Ter Kamerenbos wordt vanaf september toch grotendeels autovrij
Het Ter Kamerenbos was tijdens de coronacrisis volledig autovrij. De Brusselaar kreeg er ruimte om een frisse neus te halen. Brussels burgemeester Philippe Close (PS) liet een ballonnetje op om die verkeersvrije situatie ook na de gezondheidscrisis aan te houden. De lokale MR van de omliggende gemeenten, zoals Ukkel, ging op de rem staan, maar de Brusselse mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen), de stad Brussel en de gemeente Ukkel klopten dinsdagavond een nieuw circulatieplan af voor het Ter Kamerenbos.
50 procent autoverkeer tijdens zomer
Vanaf donderdag zullen wel opnieuw auto's door het noordelijke deel van het Ter Kamerenbos kunnen rijden, maar dat is dus een tijdelijke situatie tijdens de maanden juni, juli en augustus. De Panorama-, Dennebos- en Bosvoordselaan rond de vijver blijven in deze periode wel dicht voor wagens. En op zondag blijft het volledige bos autovrij.
Vanaf september zal toch zo'n 80 procent van de autowegen in Ter Kamerenbos uitsluitend bereikbaar zijn voor de zwakke weggebruiker, bevestigt het kabinet van Van den Brandt aan BRUZZ. Na de zomer zal uitsluitend op weekdagen een gedeelte van de Dianalaan en de Belle Aliancelaan open zijn voor automobilisten in de twee richtingen. Die verbinding met de Louizalaan kan niet afgesloten worden, omdat de Europa Ziekenhuizen in Ukkel bereikbaar moeten blijven voor de hulpdiensten. Alle andere straten gaan vanaf 1 september wel dicht.
Aanpassingswerken tijdens zomer
Het Ter Kamerenbos meteen helemaal autovrij maken, kon niet. "Een volledige sluiting is enkel voorzien voor uitzonderlijke situaties, zoals stormweer", klinkt het bij het kabinet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). "Om de circulatie rond het bos vlot te laten lopen, zijn aanpassingswerken nodig. Die voeren we in de zomer uit."
Op de wegen rond het Ter Kamerenbos, zoals de Waterloosesteenweg en de Franklin Rooseveltlaan, zullen de kruispunten bijvoorbeeld aangepast worden, ten voordele van vlotter autoverkeer.
Ook na de zomer zullen er parkeermogelijkheden in het Ter Kamerenbos voorzien worden voor de lokale handelszaken. Een camera met nummerplaatherkenning zal geïnstalleerd worden om toe te zien op het autoverbod. Wat bus 41 betreft: die blijft circuleren via zijn gebruikelijke traject op de Bosvoordselaan, behalve in het weekend.
Ukkelse vraagtekens
Het '80 procent-plan' van minister Van den Brandt veroorzaakt heel wat vragen in Ukkel. Burgemeester Boris Dilliès (MR) was aanwezig bij het overleg gisteren, maar daar werd volgens hem dat plan slechts voorgesteld als een mogelijkheid en was er nog geen akkoord over de kern van het voorstel.
"Ik wil eerst het plan in detail bekijken voor ik uitspraken doe," aldus Dilliès aan BRUZZ, " maar wij, in Ukkel, maken ons vooral zorgen over de Lorrainedreef. Een belangrijke verkeersader die uitkomt in onze gemeente".
Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) is zeer tevreden over het plan. "Maar er moeten nog studies worden gedaan over de exacte inrichting van bepaalde zaken, zoals het kruispunt met de Lorrainedreef en de Terhulpensesteenweg. We willen ten allen koste geen problemen veroorzaken voor de verkeersaders rondom het park. Alsook de toegankelijkheid van de horeca in het park garanderen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , Ter Kamerenbos , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.