Vanaf begin februari volgend jaar zal er trajectcontrole zijn in de Stefania- en Baljuwtunnel, onder de Louizalaan. Dat is woensdagmiddag aangekondigd door de bevoegde politici, en de politie.
Trajectcontrole tussen Stefania- en Baljuwtunnel
De maximaal toegestane snelheid op het 870 meter lange traject tussen de Stefaniatunnel en de uitgang van de Baljuwtunnel is 50 kilometer per uur, maar momenteel worden er tijdens snelheidscontroles snelheden gemeten tot 130 kilometer per uur.
Om de naleving van de snelheidsbeperking consequenter af te dwingen, wordt nu een trajectcontrole ingevoerd in beide richtingen. De installatie zal vanaf donderdag beginnen. Er zullen ook waarschuwingsborden worden geplaatst.
"De capaciteit van de tunnels is hoger wanneer bestuurders zich aan de limiet van 50 kilometer per uur houden"
Het doel van de controle is tweeledig: "Omdat er regelmatig ongelukken gebeuren in de tunnels door overdreven snelheid", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in een persbericht. "Maar ook omdat de capaciteit van de tunnels hoger is wanneer bestuurders zich aan de limiet van 50 kilometer per uur houden." Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) en Brussels burgemeester Philippe Close (PS) namen het initiatief voor de trajectcontrole en ondertekenden het protocolakkoord woensdag officieel.
Het traject aan de Louizalaan is het tweede in het Brussels gewest, nadat in de herfst op de Leopold III-laan al een trajectcontrole werd ingevoerd. Die bleek al snel effectief. Bij een trajectcontrole wordt rekening gehouden met de gemiddelde snelheid tussen twee punten en niet met de snelheid op een bepaald punt, zoals dat met flitscontroles het geval is. "We bekijken waar we het systeem nog kunnen inzetten in Brussel", aldus Debaets.
Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , trajectcontrole
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.