De Broustinlaan in Jette en Ganshoren belooft autoluwer te worden. Daarover hebben beide gemeenten een akkoord bereikt met het Brussels Gewest. De straat wordt aan beide uiteinden afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Dat levert meteen plaats op voor twee nieuwe voetgangerspleinen. De eerste werken starten deze winter nog.
Twee autovrije pleinen op komst in Broustinlaan
Op de hoek van de Broustinlaan met de Sermonlaan in Ganshoren lag de voorbije zomer al een tijdelijk plein. Dat proefproject krijgt dus een vervolg en bovendien een spiegelbeeld in Jette. Het Brussels Gewest heeft daarvoor samen met de gemeenten Ganshoren en Jette een nieuw circulatieplan voor de wijk opgesteld. Dat meldt het kabinet van Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) donderdag.
"Het noorden van Brussel is nog steeds te gericht op doorgaand verkeer, en te weinig op de levenskwaliteit van de bewoners van die wijken, op vlak van leefbaarheid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid. Dat moet veranderen," zegt de minister. Op het kruispunt van de Broustinlaan met de Jacques Sermonlaan zijn de voorbije tien jaar vijftien verkeersongevallen gebeurd, telkens met een fysiek letsel. Ook op het kruispunt van de Broustinlaan met de Grondwetlaan gebeuren nog vaak ongelukken, zegt de minister.
Een nieuw circulatieplan moet de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verhogen. Zo krijgt de Broustinlaan twee verkeersfilters aan de uiteinden. Autobestuurders zullen de straat alleen nog kunnen inrijden via de dwarsstraten (zie kaartje hieronder). Op de twee hoeken komt dan een voetgangersplein. Dat was ook de vraag van een groep buurtbewoners.
Twee pleinen
Ook het schepencollege van Ganshoren denkt al een tijdje na over zo'n autovrije zone, grotendeels in het kader van de lokale economie. Toeristen zouden dan, na een bezoek aan de Basiliek van Koekelberg vlakbij, een koffie op een verkeersluw plein kunnen drinken. “Mijn wens is dat het noordwesten van Brussel in de toekomst meer een bestemming dan een doorgangsplaats wordt,” zegt eerste schepen Stéphane Obeid (MR) van Ganshoren.
"Op ons voorstel heeft het Gewest de voorbije zomer een proef gedaan, met de sluiting van het kruispunt van de Broustinlaan, de Landsroemlaan en de Sermonlaan gedurende zes maanden," zegt Magali Cornelissen (MR), schepen van Mobiliteit in Ganshoren. "Uit de verkeerstest bleek dat het verkeer in het hart van de wijk met 25 procent afnam en het aantal fietsbewegingen met 15 procent steeg.”
Daarentegen bleek het autoverkeer in de Grondwetlaan, die de Broustinlaan doorkruist, toe te nemen tijdens diezelfde test. “Dat komt door het ontbreken van een filter aan de andere kant van de Broustinlaan,” zegt het kabinet-Van den Brandt daarover. Dus komt er nu ook een filter aan de kant van Jette, op de kruising met de Jetselaan. (Zie foto hieronder)
De gemeente Jette is tevreden. “Deze oplossing maakt een aanzienlijke vermindering van het doorgaand verkeer in deze buurt mogelijk, terwijl de toegankelijkheid voor de omwonenden gewaarborgd blijft. Het is de uitvoering van het superblokconcept van Barcelona,” zegt burgemeester Hervé Doyen (CDH) van Jette.
Nog geen Good Move
Het kabinet van Brussels minister Elke Van den Brandt werkt de komende jaren verschillende verkeersluwe wijken uit in het hele gewest onder de noemer Good Move, maar dit plan hoort daar nog niet bij. “Dit is een project op veel kleinere schaal,” zegt haar woordvoerder Pieterjan Desmet. “Bij Good Move doorlopen we een uitgebreid participatietraject. Als er de komende jaren een echt Good Move-plan komt voor deze buurt, zal deze ingreep er wellicht gewoon in opgenomen worden. Eender welke gemeente die het verkeer nu al uit woonwijken wil weren, is welkom om met ons samen te zitten.”
Afhankelijk van de weersomstandigheden zullen de eerste werken in januari of februari starten.
Lees meer over: Ganshoren , Jette , Mobiliteit , Broustinlaan , doorgaand verkeer , circulatieplan , grondwetlaan , Elke Van den Brandt , verkeersfilter , Stéphane Obeid , Magali Cornelissen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.