De deelapp Bolt stort zich vanaf vandaag op de Brusselse taximarkt. Het Estse bedrijf hoopt de chauffeurs voor zich te winnen met een lage commissie van 15 procent, minder dan die van de taxi-app Uber. Dat schrijven De Tijd en De Standaard woensdag. De nieuwe speler hoopt chauffeurs aan te trekken die hun diensten aanbieden als VVC (voertuig-met-chauffeur), maar ook reguliere taxichauffeurs.
Uber krijgt in Brussel concurrentie van Bolt
Lees ook: Uber lanceert taxi’s voor tieners
Terwijl de Brusselse taxiwereld nauwelijks bekomen is van de onrust eind vorig jaar over het Uber-verbod en de voorlopige herlegalisering van de taxi-app, dient zich een nieuwe speler aan. Het Estse Bolt, dat in de hoofdstad al elektrische deelsteps heeft, komt met een zoenoffer naar de Brusselse taxiwereld.
Net zoals Uber brengt Bolt via zijn app chauffeurs en passagiers samen. Het rekent erop de taxichauffeurs met aantrekkelijke voorwaarden te overhalen de Bolt-app te installeren. Het neemt genoegen met een commissie van 15 procent op de ritprijs. Dat is minder dan bij Uber en evenveel als de andere in Brussel actieve deelmobiliteitsapp Heetch.
Voor passagiers zal een Bolt-rit minstens 1,25 euro per kilometer en 30 eurocent per minuut kosten. Het minimumtarief voor een rit is 8 euro.
Samenwerken met taxi's
Volgens Laurent Pantusa, sinds zeven maanden het hoofd van de Belgische Bolt-divisie, werkt het concern al in Duitsland en Spanje succesvol met reguliere taxichauffeurs samen. Volgens Pantusa was er al contact met een aantal kleinere Brusselse taxibedrijven, maar dat heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Bolt kan functioneren volgens de noodwetgeving die de Brusselse regering eind vorig jaar bricoleerde. Die was nodig nadat het Brusselse hof van beroep eind november had beslist dat Uber illegaal was in de hoofdstad. Het Amerikaanse bedrijf moest zijn activiteiten staken op straffe van dwangsommen van 10.000 euro per rit.
Na een aantal grootschalige protestacties van gedupeerde Uber-chauffeurs kwam de Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) met een noodwet, in afwachting van een definitieve hervorming van de Brusselse taxiregels die tegen de zomer wordt verwacht.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Uber , bolt , VVC-sector , Taxisector