| Zelfstandige taxi- en Uber-chauffeurs moeten vaak zware leningen terugbetalen om hun luxewagen te financieren.

Uber moet zijn chauffeurs in loondienst nemen. Dat stellen ACV United Freelancers, ACV Transcom en het Collectif des Travailleurs du Taxi in een gezamenlijke mededeling nadat een zelfstandige chauffeur naar de FOD Sociale Zekerheid stapte.

Begin juli 2020 diende de zelfstandige Uber-chauffeur een dossier in bij de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR) van de FOD Sociale Zekerheid. De persoon beschouwde zich niet als een zelfstandige aangezien Uber hem arbeidsvoorwaarden en -regels oplegt. De CAR boog zich over de zaak en gaf de man eind december gelijk. De elementen die hij voorlegde zijn onverenigbaar met de kwalificatie van een zelfstandige arbeidsrelatie, luidt het verdict.

Dat oordeel ligt in de lijn van een besluit van het Franse Hof van Cassatie, het hoogste rechtsorgaan in Frankrijk. Dat oordeelde al op 4 maart vorig jaar dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en geen zelfstandigen. ACV United Freelancers, ACV Transcom en het Collectif des Travailleurs du Taxi verwachten nu dat Uber zich neerlegt bij de beslissing en ernaar handelt. Dat betekent dat het bedrijf de chauffeur voortaan in loondienst moet nemen en hem ernaar betalen.

Ze roepen Uber maar ook andere deelplatformen op hun werknemers in dienst te nemen volgens een kwalificatie die in overeenstemming is met de realiteit van hun werk. "Je kan niet van twee walletjes eten. Ofwel zijn de dienstverleners echte freelancers die hun prijzen en interventievoorwaarden kunnen bepalen, hun klanten zelf kiezen, factureren, hun klantenbestand beheren en uitbouwen, hun dienstverlening naar eigen inzicht organiseren en personaliseren. Ofwel is het Uber die de dienstverlening organiseert, de prijzen en de regels bepaalt, de chauffeurs controleert en bijstuurt, maar dan moeten die wel als werknemers in loondienst behandeld worden," luidt het in een mededeling.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Uber

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni