Een Brusselse passagier betrapte op oudejaarsnacht een Uberchauffeur op fraude. De chauffeur verlengde de rit opzettelijk met 20 kilometer, waardoor de prijs aanzienlijk steeg.
Uberchauffeur betrapt op fraude: ritje van 7 kilometer wordt 27 kilometer
Lees ook: Uber-proces uitgesteld naar de herfst
Op oudejaarsnacht heeft een passagier 102,29 euro betaald voor een ritje met de Uber tussen Vorst en Schaarbeek. De taxivereniging heeft het verschil reeds terugbetaald, meldt La Capitale .
Het was ongeveer 3 uur 's ochtends toen de Brusselaar besloot om van de Steenbeukstraat in Vorst naar de Rassonstraat in Schaarbeek te vertrekken. Hij belde een Uber. "De chauffeur moet gedacht hebben dat ik te veel op had, of een toerist was", verklaart de passagier.
Voor het instappen, aanvaardde hij de tariefstijging die Uber had toegepast tijdens oudejaarsnacht. Dat is een veelvoorkomende praktijk bij taxibedrijven op drukke avonden. In dit geval ging het om een vermenigvuldiging van de standaardprijs maal 2.4. Onderweg liep het fout. "De chauffeur sloeg straten in die ik nooit zou genomen hebben. Maar ik dacht bij mezelf, misschien kent hij een binnenweg. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel. Maar na vijf minuten stonden we op de ring. Daar begreep ik dat er iets niet klopte", vertelt de Brusselaar, die aan La Capitale verzekert dat hij de Brusselse weg kent als zijn binnenzak.
De passagier krijgt de navigatie-app van de chauffeur in het oog. Die geeft aan dat de volgende afrit Laken is, en dat om uiteindelijk in Schaarbeek terecht te komen.
De passagier merkt op dat de chauffeur een vergissing moet hebben gemaakt. Die maakt op zijn beurt een opmerking over de gesloten tunnels, en voegt eraan toe dat hij nog maar net is begonnen als chauffeur. Het profiel van de Uber-app bevestigt dat, maar vertelt de passagier ook dat de chauffeur in 15 dagen al zo'n 107 ritten heeft gedaan.
Na een lange discussie, geeft de chauffeur toe dat hij niet helemaal eerlijk heeft gehandeld. Hij stelt voor om de passagier in cash terug te betalen, als de passagier hem 5 sterren geeft op de Uber-app.
De passagier erkent een schadevergoeding van ongeveer dertig euro te hebben aanvaard voor het veroorzaakte ongemak. De route van 7 kilometer, was er ondertussen één van 27 kilometer geworden.
Onaanvaardbaar
De volgende dag contacteert de Brusselaar Uber om de rekening te laten maken. De rit had hem op een gewone dag 17 euro gekost, en zou die avond met de afgesproken prijsverhoging 40,80 euro zijn geweest. De man betaalde 102,29 euro. Na verificatie heeft het bedrijf hem het verschil van 61,49 euro terugbetaald.
"Veiligheid en vertrouwen zijn essentieel voor ons bedrijf", laat Uber weten aan La Capitale. "Dit type van fraude is onaanvaardbaar en kan een chauffeur zijn Ubervergunning kosten. Alle Belgische chauffeurs hebben een vergunnning, werden door ons gescreend en hebben richtlijnen ondertekend waarin staat dat het verboden is om opzettelijk de afstand of duur van een rit te verlengen. We monitoren alle ritten en chauffeurs en zullen bij vermoeden van fraude onmiddellijk actie ondernemen."
De passagier gaf de chauffeur een slechte score op de app en hoopt dat hij dat soort fratsen niet meer uithaalt. "Gelukkig was ik oplettend", zegt hij. "Anderen hebben waarschijnlijk reeds minder geluk gehad."
Lees meer over: Schaarbeek , Vorst , Mobiliteit , Uber , Uber app , terugbetaald
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.