Brussel Mobiliteit en Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) hebben donderdag de eerste projectoproep gelanceerd waarop de negentien Brusselse gemeentes zich kunnen inschrijven voor het verkrijgen van een lokaal mobiliteitscontract. Die maatregel moet er vanaf 2021 zorgen dat er jaarlijks vijf nieuwe autoluwe buurten ingesteld worden, en dat tien jaar lang.
Van den Brandt lanceert projectoproep voor eerste lokaal mobiliteitscontract
Lees ook: Gemeente Schaarbeek keurt Good Move goed
In het Good Move-plan van de Brusselse regering wordt een autoluwe zone omschreven als een zone van 1 tot 2,5 km diameter rond een centraal punt. De bedoeling is om deze zone tot rustiger verkeer te komen door de omgeving in te richten conform de visie "Stad 30".
De gemeenten kunnen hun kandidaturen voor de eerste projectoproep nog tot 31 januari indienen. Na een eerste selectie van vijf projecten volgt er vanaf mei of juni 2020 een multimodale mobiliteitsstudie die volledig wordt gefinancierd door Brussels Mobiliteit en een jaar zal duren. Tijdens deze studie wordt een nieuw circulatieschema opgesteld samen met het budget en de verdere timing. Vanaf 2021 kunnen dan de eerste werken aan de nieuwe inrichtingen van de autoluwe zones beginnen. Er zal elk jaar een projectoproep gelanceerd om zo na tien jaar 50 wijken te hebben aangepakt van de 63 wijken die Brussel Mobiliteit in kaart bracht.
"De Brusselaars willen kalmere, groenere en veiligere buurten met minder en tragere auto's", vertelt Van den Brandt. "Ze willen dat de openbare ruimte in deze zones meer plaats biedt aan ontmoeting en buurtleven en dat ze met elkaar verbonden worden via vlotte, intermodale assen."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Good Move , Good Move-plan , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.