Van den Brandt: ‘Onderzoek slimme kilometerheffing vóór verbreding’

Eva Christiaens
© BRUZZ
14/09/2022
Updated: 14/09/2022 14.00u

Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) stelt in een gesprek met BRUZZ voor om de Vlaamse plannen voor de Ring te koppelen aan een slimme kilometerheffing over de gewestgrens heen. Dat kan de groene vrees voor meer verkeer temperen, meent hij. Doe maar, zeggen de Brusselse groenen, maar wacht dan met de grote werken. “Wie weet is zo’n verbreding helemaal niet nodig als je een slimme heffing invoert”

Gatz doet zijn voorstel samen met zijn liberale partijgenote Lydia Peeters, die als Vlaams minister voor Mobiliteit de optimalisering van de Ring in goede banen moet leiden. Concreet komt er op een kwart van de hele Ring asfalt bij: in Zaventem via een parallelweg en in Wemmel via een extra rijstrook. “Op een gegeven moment moet je beseffen dat er een onderhandelingspakket ontstaat dat goed is, of goed genoeg,” zegt Gatz over de laatste Vlaamse plannen, vooral als oproep naar de Brusselse groenen. Die gaven deze zomer nog aan dat ze een bredere Ring ter hoogte van Wemmel/Jette niet zullen aanvaarden. De schrik is dat de extra rijstrook op termijn meer verkeer zal aanzuigen.

"Wij baseren ons op het regeerakkoord. Als bepaalde ministers daar op een andere manier over spreken, moeten we daar onderling over overleggen"

Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit

“We hebben duidelijke rode lijnen: we willen geen extra autoverkeer naar Brussel,” herhaalt Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Zij vraagt haar Vlaamse collega Peeters om het effect van een slimme kilometerheffing te onderzoeken vóór ze met plannen komt voor een bredere ring. “Wij vragen al lang om de kilometerheffing op te nemen in de studies naar de optimalisering van de Ring, maar naar ons weten is dat nog niet gebeurd,” zegt haar woordvoerder Pieterjan Desmet. “Als dat nu wel gebeurt, juichen we dat toe. Wie weet wijzen de studies wel uit dat een verbreding helemaal niet nodig is als je een slimme kilometerheffing invoert. En zo’n heffing is makkelijker in te voeren dan een extra rijstrook.”

Dat haar regeringscollega Sven Gatz nu openlijk oproept tot pragmatiek met de huidige Vlaamse plannen, brengt Van den Brandt niet van haar stuk, zegt Desmet. “Wij baseren ons op het Brusselse regeerakkoord, waarin staat dat we werken aan leefbare wijken. Als bepaalde ministers daar op een andere manier over spreken, moeten we daar onderling over overleggen.”

Smart Move

Nog in het Brusselse regeerakkoord is voorzien dat een slimme kilometerheffing gepaard moet gaat met een andere verkeersbelasting. “Ook dat willen we voortzetten,” zegt Desmet. Binnen de Brusselse regering ligt vooral PS in de knoop met Smart Move. Minister-president Rudi Vervoort (PS) liet vorig jaar al verstaan dat de slimme kilometerheffing wellicht niet meer klaar raakt tegen het eind van de legislatuur. Op dit moment loopt wel een testfase.

Om de patstelling rond de Ring te overstijgen, kijkt Sven Gatz ook naar zijn eigen gemeente Jette. Het gemeentebestuur vreest daar extra autoverkeer in de woonwijk Jetse Tuinen, door de extra rijstrook in Wemmel en het nieuwe afrittencomplex 9. Burgemeester Claire Vandevivere (LB-Les Engagés) dreigde al om naar de Raad van State te stappen als Vlaanderen doorzet met de plannen. “Volgens mij heeft Jette geen formele hefboom,” zegt Gatz nu. “Ze kunnen wel nog onderhandelen.”

"Sven Gatz offert Jette op om zijn kilometerheffing door te voeren"

Claire Vandevivere, burgemeester Jette

1785 Burgemeester Claire Vandevivere, burgemeester van Oudergem 1

Een uitspraak die verbazing wekt bij burgemeester Vandevivere. “Wij hebben altijd zelf om dialoog gevraagd, maar die kwam er niet. Nu plots de hand uitreiken naar ons, komt veel te laat,” zegt Vandevivere. Volgens de burgemeester is er tijdens de vergaderingen van de Werkvennootschap niet genoeg geluisterd naar de vragen van Jette. De verkeerswisselaar aan afrit 9 komt er, ondanks hun protest, toch. “Je moet daar niet over liegen: er zal meer verkeer en vervuiling komen in Jette. Wij staan zeker nog open voor gesprek, maar alleen op voorwaarde dat we als volwaardige partner worden beschouwd. Nu strooit Vlaanderen ons zand in de ogen.”

De burgemeester zegt tenslotte dat ze “nota neemt” van de houding van Sven Gatz. “Ik stel vast dat hij ingaat tegen zijn eigen regering én de Jetse meerderheid, waar zijn eigen partij lid van is. Hij offert Jette op om zijn slimme kilometerheffing door te voeren. Als hij echt minder verkeer op de Ring wil, moet hij ook maar aan zijn federale Open VLD-collega’s vragen om de bedrijfswagens af te schaffen.”

Week van de Mobiliteit 2022

In het mobiliteitsdebat gaat de discussie vandaag vooral over het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. Hoe overstijgen we dat en werken we aan de mobiliteit van de toekomst?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Jette , Mobiliteit , Week van de Mobiliteit 2022 , Lydia Peeters , Elke Van den Brandt , Sven Gatz , verbreding ring , Smart Move , slimme kilometerheffing

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni