Het uitstel van de renovatie van bepaalde tunnels is geen politieke keuze, maar is enkel het gevolg van technische redenen. Zo leidt het uitstel van werken in één tunnel automatisch tot uitstel voor de renovatie van andere tunnels. De keuze om niet tegelijk meerdere tunnels te renoveren, is wel een politieke keuze. Dat benadrukte Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag.
Van den Brandt: 'Risico's in tunnels perfect onder controle'
De minister verwees naar de plotse sluiting van de Belliard- en Wettunnel door een brandend voertuig vorige week om aan te tonen dat tunnels een cruciaal onderdeel van het Brusselse wegennet voor gemotoriseerd verkeer vormen. "Een goed onderhoud is dan ook van cruciaal belang. We houden de situatie van de tunnels nauwgezet in de gaten", aldus Van den Brandt.
Na de tunnelcrisis in 2016 werd een MIP opgesteld voor de veiligheid en de renovatie van de Brusselse tunnels. Dat plan wordt op regelmatige tijdstippen geëvalueerd.
Zonder aan de doelstelllingen van het MIP te raken, werd in 2020 en 2021 een audit uitgevoerd met als doel de totale kost van grote renovaties te verlagen en de jaarlijkse uitgaven voor de uitvoering ervan af te vlakken, lichtte Vincent Thibert, waarnemend directeur van de Directie Kunstwerken van Brussel Mobiliteit, in de commissie toe.
Lagere kosten
Zo kon de totale kost van de renovatie met 11,8 procent verminderd worden van 310 tot 277 miljoen euro (zonder btw). Dat kon door niet langer rekening te houden met de gevolgen van een brand door een zware vrachtwagen (die de tunnels niet meer inkunnen door de plaatsen van portieken aan de tunnelingang), het schrappen van de helft van de noodnissen, het optimaliseren van de afstand tussen de nooduitgangen, en het verminderen van de provisies voor onvoorziene zaken. Dat laatste was mogelijk door de groeiende kennis van de werkelijke staat van de tunnels.
De investeringspieken, die oorspronkelijk voorzien waren in 2022-2023 en in 2026, werden intussen fors afgezwakt. Voor dit en volgend jaar was een jaarlijkse investering van meer van 110 miljoen euro voorzien. Dat werd teruggedrongen tot respectievelijk 30 en 40 miljoen. De piek werd veroorzaakt door de gelijktijdige renovatie van de Annie Cordytunnel en de Wet-Belliardtunnel, terwijl het eerste dit jaar afgerond werd en het tweede project uitsteld werd, verduidelijkte Thibert. De piek in 2026 is het gevolg van het feit dat het oorspronkelijk plan dan stopt, terwijl nu een aantal investeringen de jaren nadien doorlopen.
Twee tunnels afgewerkt
Vandaag zijn er twee grote renovaties afgerond, die van de Hallepoorttunnel en van de Annie Cordytunnel, verklaarde minister Van den Brandt. In het kader van het programma "groot onderhoud en renovatie" werden talrijke andere werken uitgevoerd in onder meer de tunnels Louiza, Stefania, Reyers, Rogier, Woluwe, Georges Henri, Troon, Montgomery, Kruidtuin en Delta, zowel op burgerlijke bouwkundig als op elektromechanisch vlak.
Ook werden in verschillende tunnels verlichting en borden aangebracht, vervolgde de minister. Daarnaast werden ook op verschillende plaatsen portieken aangebracht, waardoor zware vrachtwagens niet langer meer de tunnels inkunnen, wat het risico op ernstige incidenten zoals branden moet verminderen.
Voorts werd een monitoring opgezet, die moet verzekeren dat elke tunnel veilig en onder controle is. Een besluit is goedgekeurd voor het waarborgen van de operationele veiligheid van elke tunnel. Dit is een regelgevend kader dat moet garanderen dat er veiligheidsdossiers zijn voor alle tunnels. Het dossier garandeert regelmatige inspecties, kennis over de staat van de infrastructuur, noodinterventieplannen, enz.
"De minimale voorwaarden om de tunnels open te houden worden continu gerespecteerd. We kennen de staat van de tunnels en de status van de risico's, we hebben monitoring in real time. En de risico's zijn dus perfect onder controle", maakte minister Van den Brandt zich sterk.
Er zijn nog grote renovaties voorzien zoals Reyers, Troon, Louiza, Stephania en de belangrijkste, Wet-Belliard, waarvoor de studie binnenkort wordt opgestart.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , brusselse tunnels , renovatie tunnels , Elke Van den Brandt