Elke Van den Brandt (Groen) breekt in een open brief een lans voor een verandering in verkeersmentaliteit. De minister van Mobiliteit belooft investeringen om de verschuiving naar milieuvriendelijker en conflictvrij verkeer door te voeren. "Ik ga ervoor zorgen dat mensen die de auto als enige optie zien, morgen kiezen voor alternatieven."
Van den Brandt wil Brusselse verkeersmentaliteit wijzigen
Van den Brandt opent haar brief met een sombere noot. De groene politica stelt dat de slechte lucht in ons land jaarlijks 15.000 vroegtijdige sterfgevallen veroorzaakt, dat er ook te veel verkeersslachtoffers vallen en de files in Brussel zo'n 8 miljard per jaar kosten aan België.
Betere levenskwaliteit
"De juiste investeringen voor een vlotte mobiliteit, met een karrenvracht aan alternatieven voor de auto, zullen een zegen zijn voor onze economie", schrijft de minister. "Het draait niet alleen om geld. Het verkeer is de grootste bron van stress. We kunnen geen vijf jaar meer wachten om iedereen een betere levenskwaliteit te gunnen."
Om die uitdagingen aan te pakken, pleit Van den Brandt voor samenwerking. "In plaats van het conflict te organiseren - tussen auto en fietser, tussen fietser en voetganger, tussen metro en tram, moeten mensen zich vlot verschillende manieren kunnen toe-eigenen om zich te verplaatsen. Om die keuzes mogelijk te maken, moeten we onze straten slimmer inrichten, meer vervoersmiddelen delen en toegankelijk maken."
Er zal échte samenwerking moeten zijn. Niemand heeft iets aan verschillende overheden die elkaar in de haren zitten.
Van den Brandt dicht zichzelf grote kansen toe op slagen. "Onderzoek bewijst dat fileproblemen verdwijnen met twintig procent minder autoverkeer. Ik ga ervoor zorgen dat mensen die vandaag de auto als enige optie zien, morgen ook kiezen voor alternatieven. Wellicht niet iedereen, maar wel voldoende om de autodruk in Brussel gevoelig te verlagen."
Haar plannen zijn duidelijk: leefbare woonwijken, waar kinderen spelen en buren elkaar ontmoeten, uitbreidingen van het openbaar vervoer, veilige fietsnetwerken en trager autoverkeer. Om dat allemaal te verwezenlijken, zal behalve geld een goede samenwerking met de verschillende politieke niveaus nodig zijn. "Niemand heeft iets aan verschillende overheden die elkaar in de haren zitten."
"Een fameuze ommekeer voor onze stad. Maar binnen enkele jaren kijken we achterom en vragen we ons af waarom we niet veel eerder werk hebben gemaakt van een gezond, veilig, beweeglijk Brussel", sluit Van Den Brandt af. Ze schreef de open brief in het kader van de Week van de Mobiliteit.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , Week van de Mobiliteit , open brief
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.