Vanaf 2023 zal op metrolijnen 1 en 5 elke twee minuten een metrostel rijden. Dat is een halve minuut winst tegenover vandaag. De capaciteit stijgt zo met een kwart. Metro 3 zal volledig automatisch rijden tegen 2030.
Vanaf 2023 elke twee minuten een metro op lijnen 1 en 5
Dat antwoordde mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie mobiliteit van het Brussels parlement op een vraag van Christophe De Beukelaer (CDH).
De modernisering van lijnen 1 en 5 vraagt heel wat voorbereiding. Er komen 22 nieuwe treinen, een nieuw depot en een nieuwe signalisatie.
De nieuwe stellen zullen al rijden vanaf 2020 met de bestaande signalisatie. De frequentieverhoging met de nieuwe signalisatie is gepland in 2023, aldus Van den Brandt.
Op dat moment zal om de 2 minuten een metrostel rijden op de lijnen, in plaats van 2.30 minuten. De capaciteit per richting en per uur stijgt dan naar 21.000 personen.
Lijn 3 helemaal automatisch
Op termijn kan die capaciteit nog stijgen, als de Brusselse regering beslist om de lijn volledig te automatiseren. Die beslissing is echter nog niet genomen, zei de minister.
Ook op de lijnen 2 en 6 zou de frequentie stijgen. De stellen zullen daar ‘over enkele jaren’ niet meer elke 3 minuten rijden, maar elke 2.30 minuten.
Een volledige automatisering is momenteel enkel gepland voor de toekomstige lijn 3. De automatisering zou pas ingevoerd worden in 2030, wanneer de lijn verlengd wordt tot aan Bordet. Lijn 3 wordt in twee fases ontwikkeld. Tegen 2024 wordt de bestaande premetrotunnel een metro, 6 jaar later wordt dan de nieuwe tunnel naar Bordet in dienst genomen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , automatisering metro , Elke Van den Brandt , Christophe De Beukelaer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.