Metrostation Hankar: muurschildering door Roger Somville

| Metrostation Hankar.

Nog steeds wachten op geautomatiseerde metro

TDN
© BRUZZ
05/02/2019

Het is oorverdovend stil rond de geplande automatisering van metrolijnen 1 en 5. Die zouden aanvankelijk in 2019 volautomatisch moeten rijden, maar het project werd bijgestuurd. Intussen komt ook de light-versie maar moeilijk van de grond, meldt de RTBF. "De MIVB geeft de prioriteit aan de bouw van metrolijn 3."

De MIVB lanceerde bijna 10 jaar geleden het plan om metrolijnen 1 en 5 te automatiseren om de capaciteit ervan te verhogen. De frequentie zou erdoor kunnen stijgen tot een metrostel om de twee minuten, in plaats van om de drie minuten.

Light-versie

Maar dat project, Pulsar gedoopt, werd vier jaar geleden afgevoerd en vervangen door een minder ambitieus moderniseringsprogramma. Nog steeds met nieuwe metrostellen, met een nieuwe stelplaats aan Erasmus en een signalisatiesysteem, maar mét conducteur.

De volautomatische metro werd geschrapt, omdat die investeringen in een afsluiting tussen het perron en de sporen vereist. Enkel de perrons in recent gerenoveerde stations zoals Schuman en Hankar zijn daar al op voorzien.

Metro 3

De ambitieuze plannen werden jaar na jaar bijgesteld, en er blijft nu enkel nog een light-versie over. Vooral budgettaire redenen zijn daar de oorzaak voor. "De MIVB geeft de prioriteit aan metro 3", citeert de Franstalige omroep een bestuurder van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij.

Intussen is enkel de nieuwe signalisatie (tegen 2022) in zicht op de verzadigde lijnen 1 en 5. Die leveren wel 30 seconden tijdswinst op, maar de geautomatiseerde 'metro van de toekomst' heeft een voordeel van een minuut. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) maakt zich sterk dat de automatische metro er komt, maar waagt zich niet aan deadlines.

Een vaststelling die ook Ecolo, geen echte voorstander van metro 3, doet. "Het geld dat geblokkeerd was voor de automatisering lijkt naar de studies voor de nieuwe metro te zijn gegaan", aldus parlementslid Zoé Genot."

Volgens MR moeten we de oorzaak dan weer gaan zoeken bij de tunnelrestauraties. "Die honderden miljoen die daarvoor uitgetrokken moesten worden, hebben Pulsar aanzienlijk vertraagd", reageert Vincent De Wolf.

Metrolijn 5

Metrolijn 5 doorsnijdt Brussel van west naar oost, en heeft precies 28 haltes nodig voor zijn tocht door een bonte mengeling wijken en buurten. Tussen september en december 2013 krijgt elke halte een eigen krant, gemaakt door een ploeg enthousiaste gelegenheidsjournalisten. Studenten en medewerkers van de HUBrussel en Luca namen de metro naar een hun onbekende 'Brusselaar'. Goed voor 100 unieke portretten. Studenten van ISFC gaven het geheel mee vorm. Om metrolijn 5 verder in de bloemetjes te zetten zijn bij een aantal stations leuke activiteiten gepland. Meer info op facebook.com/metro5be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Metrolijn 5 , metro 1 , metro 5 , MIVB , Pulsar , automatisering metro

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni