Burgemeesters en schepenen zijn volgens fietsactiegroep Velodossier strafrechtelijk verantwoordelijk voor ernstige fietsongevallen in hun gemeente. De actiegroep concludeert dat uit een juridisch onderzoek dat de groep al sinds 2015 voert. Het bereidt nu een rechtszaak voor.
Velodossier klaar om naar rechter te stappen
Sinds februari 2015 vraagt de actiegroep Velodossier fietsers om de onveilige fietssituatie in Brussel in kaart te brengen. Fieters konden bijvoorbeeld gebrekkige fietspaden signaleren of onveilige kruispunten doorgeven aan de groep.
Die verzamelde al de info en kon via een crowdfunding juridisch advies inwinnen. Intussen telt het dossier meer dan 300 getuigenissen.
Dat juridisch vooradvies is nu klaar. Burgemeesters en schepenen zijn volgens dat advies wel degelijk strafrechtelijk verantwoordelijk voor ernstige fietsongevallen, die het gevolg zijn van slechte infrastructuur in hun gemeente.
De organisatie bereidt nu samen met een advocaat een rechtszaak voor.
Wat dan met een ongeval op een gewestweg? Is een burgemeester dan verantwoordelijk voor een weg die niet 'de zijne/hare is'?
"In tegenstelling tot parlementsleden en ministers, hebben lokale mandatarissen geen bijzonder juridisch statuut dat hen beschermt tegen strafklachten," klinkt het in een persbericht van Velodossier. "Er bestaat geen juridisch beletsel om burgemeesters en schepenen strafrechtelijk te vervolgen, wanneer hen schuld treft bij fietsongevallen met letselschade.
De actiegroep trekt op dit moment zelf nog niet naar de rechtbank, maar heeft de Brusselse burgemeesters en schepenen op de hoogte gebracht van de mogelijke rechtzaak. "Na de zomer selecteren we het sterkste dossier, waarmee we naar de rechter kunnen stappen," schrijft Velodossier.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Fiets , fietspaden , velodossier
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.