Op 27 maart 2017 stelde een trotse mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) de plannen voor om fietspaden aan te leggen langs de volledige Kleine Ring. Een symbooldossier: de Kleine Ring wordt namelijk vooral geassocieerd met auto's. Een jaar na de aankondiging zocht BRUZZ uit hoe het project vordert (met een interactieve kaart).
Fietspaden Kleine Ring: een jaar later
Sinds de aankondiging is er gestaag en bijna overal vooruitgang geboekt. Het project is immers in stukjes gesplitst om de hinder te beperken. Voor elk van die deelprojecten moet een bouwvergunning aangevraagd worden, een openbaar onderzoek georganiseerd, een werf opgestart.
In 2017 waren er al werken bezig aan één stuk van de Kleine Ring: tussen Lemonnier en de Ninoofsepoort. Voor een ander deel was de bouwvergunning ook al binnen, het stuk tussen IJzer en de Koning Albert II-laan. Voor zes stukken was echter nog geen bouwvergunning.
Alle vergunningen werden in de weken na de aankondiging aangevraagd, vijf van de vergunningen zijn intussen ook binnen, ondanks een tegenpruttelende Stad Brussel (die ontevreden was over de schrapping van parkeerplaatsen). De allerlaatste vergunning zou binnenkort afgeleverd moeten worden, dat is voor het stuk weg langs de Kruidtuin.
Op de onderstaande interactieve kaart vind je meer details. Klik of tik op de stukjes weg voor meer info. (Lees verder onder de kaart.)
In drie zones wordt op dit moment gewerkt: aan Madou, tussen Lemonnier en de Ninoofsepoort, en bij IJzer is de werf in maart 2018 opgestart. Ook de Ninoofsepoort wordt al een tijd grondig aangepakt, tegen de zomer kan daar gefietst worden. De werf van Louiza tot Zuid wordt voorbereid, net als die tussen Madou en de Naamsepoort (start eind 2018).
Speciale gevallen
Er zijn nog twee stukken van de Kleine Ring die wat anders zijn dan de rest. Het gaat dan om de omgeving van Sainctelette, bij het museum Kanal, en om het stuk tussen de Naamsepoort en Louiza. Die stukken worden van gevel tot gevel heraangelegd, een veel grondigere ingreep.
Voor Sainctelette loopt op dit moment een architectuurwedstrijd met als doel het creëren van meer ruimte voor het toekomstige museum. Bij de Naamsepoort en Louiza is die wedstrijd al achter de rug. Het ontwerpteam is de plannen aan het afwerken, in de zomer wordt er een bouwvergunning aangevraagd.
En dan zijn er nog de stukjes waar geen plannen voor zijn. Ter hoogte van de Lemonnierlaan is er een stuk Kleine Ring van ongeveer 200 meter waar nog geen verbetering in zicht is. En ook de toekomst van de Louizarotonde is nog onduidelijk.
Overzicht
Pascal Smet en de Brusselse regering beloofden dat er op drie jaar tijd fietspaden zouden liggen langs de Kleine Ring (de 'speciale stukken' niet inbegrepen). Dat is in maart 2020. Het dossier gaat effectief vooruit, in 2018 worden verschillende stukken afgewerkt of werven opgestart.
- Sainctelette: architectuurwedstrijd loopt
- IJzer - Koning Albert II-laan: eerste werken begonnen in maart 2018, impact renovatie Leopold II-tunnel mogelijk
- Koning Albert II-laan - Ginestestraat (Rogier): fietsvoorzieningen sinds heraanleg Rogierplein
- Kruidtuin: vergunning binnenkort afgeleverd
- Madou: werken bezig sinds oktober 2017, tot midden 2018
- Madou - Naamsepoort: werken starten eind 2018
- Naamsepoort - Louiza: achitectuurwedstrijd afgerond, vergunningsaanvraag in zomer 2018
- Louiza - Zuid: vergunning afgeleverd, werken worden voorbereid
- Lemonnierlaan tot Ninoofsepoort: werken bezig sinds maart 2017, werken eind 2018 afgerond
- Ninoofsepoort: befietsbaar vanaf zomer 2018, aanleg van park volgt
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietspad , Kleine Ring , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.