Na het ongeval dinsdag waarbij opnieuw een fietsster levensgevaarlijk gewond is geraakt gaan er stemmen op om, naar het voorbeeld van Londen, vrachtwagens verplicht uit te rusten met een zogenaamd 'direct vision standard'. Dat zorgt ervoor dat vrachtwagenchauffeurs fietsers en voetgangers in de dode hoek goed kunnen zien. "Dodehoekongevallen zijn drama’s voor beide partijen."
'Verplicht ook in Brussel dodehoeksysteem voor vrachtwagens'
Onder meer burgerbeweging 1030/0 en een paar lezers van BRUZZ opperen na alweer een zeer zwaar ongeluk dinsdag het idee om ook in Brussel een ‘direct vision standard' verplicht in te voeren. Dat betekent dat vrachtwagenchauffeurs verplicht worden om zicht te hebben op hun dode hoeken.
"De producent mag zelf kiezen hoe hij dat realiseert", zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool aan BRUZZ. "Door een verlaagde glazen cabine te installeren, waardoor de chauffeur rechtstreeks zicht heeft op wat er om hem heen gebeurt, of door te werken met slimme camera’s."
'Londen wijst de weg'
In Londen mogen vrachtwagenchauffeurs die niet zijn uitgerust met het systeem vanaf 2020 de stad niet meer in. "Londen wijst de weg", zegt Ceri Woolsgrove van de European Cyclist Federation, die in Brussel is gevestigd en heeft gelobbyd voor de invoer van een direct vision standard in Europa. Volgens de Britse krant The Guardian waren vrachtwagens betrokken bij 58 procent van de dodelijke ongevallen met fietsers in 2014 and 2015, en in 23 procent van de aanrijdingen van voetgangers.
Ook in Brussel is het ongeluk van dinsdag niet het eerste ongeluk met een vrachtwagen. Zo kwam er in 2018 een vrouw onder een vrachtwagen terecht in Schaarbeek, en werd een fietsster aangereden op het IJzerplein.
Maar de aankomende jaren volgen er volgens Woolsgrove nog heel wat nieuwe wetten om voetgangers en fietsers beter te beschermen tegen dodehoekongevallen met vrachtwagens. "Vanaf 2022 moeten alle nieuwe vrachtwagens verplicht een dodehoek-waarschuwingssysteem hebben," zegt Woolsgrove. Dat is vergelijkbaar met de parkeersensoren die veel auto’s nu al hebben en het waarschuwt als fietsers of voetgangers zich in de gevarenzone bevinden.
In EU vanaf 2026
Vanaf 2024 moeten alle vrachtwagens die verkocht worden dit waarschuwingssysteem hebben. Vanaf 2025 is het daarenboven voor alle nieuwe vrachtwagens verplicht om een direct vision standard te hebben.
"Dodehoekongevallen zijn drama’s voor beide partijen. Als technologie dat kan oplossen, is het de plicht om het zo snel mogelijk in te voeren," zegt Pecqueur. Maar hoewel er nieuwe wetgeving zit aan te komen, zullen de oude vrachtwagens zonder direct vision standard nog lang rondrijden. Het zou dus volgens Woolsgrove een goed idee zijn als andere Europese steden het voorbeeld van Londen zouden volgen.
Naast de nieuwe richtlijnen zou het rijbewijs voor vrachtwagenchauffeurs ook nog meer kunnen worden toegespitst op zwakke weggebruikers, sluit Woolsgrove af. "In Londen moeten vrachtwagenchauffeur een dag op de fiets rondrijden. Dat zouden ze hier ook kunnen invoeren."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , dodehoekongeval , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.