Op verschillende plekken in het gewest waar metrolijnen 1 en 5 rijden ondervinden buurtbewoners al een jaar lang geluidshinder. Daarover heeft Leefmilieu Brussel het afgelopen jaar al vijf collectieve klachten ontvangen, in Anderlecht, Molenbeek en Sint-Pieters- en Sint-Lambrechts-Woluwe. “Dit is nieuw.”
Vijf collectieve klachten bij Leefmilieu Brussel over geluidsoverlast door metro
Sinds januari vorig jaar zouden sommige metrostellen op de lijnen 1 en 5 meer geluidsoverlast veroorzaken dan gewoonlijk. Vooral in Oudergem, Etterbeek, Molenbeek, Anderlecht en Sint-Pieters- en Sint-Lambrechts-Woluwe merkten bewoners een verslechtering van de situatie op. Uit die laatste vier gemeenten heeft Leefmilieu Brussel nu collectieve klachten ontvangen. “Voor geluidsoverlast die veroorzaakt wordt door transport is er in de geluidsordonnantie een specifieke procedure voorzien die bewoners toelaat om collectief klacht in te dienen,” zegt Marie Poupe van de afdeling geluid van Leefmilieu Brussel aan BRUZZ.
Het gaat in totaal om vijf collectieve klachten, één in Anderlecht en in Molenbeek, en drie klachten op het grondgebied van de Woluwes rond het metrotracé tussen de haltes Montgomery en Alma. “Als een klacht ontvankelijk is verklaard, gaat de dienst ermee aan de slag. Dat begint met meetcampagnes,” aldus Poupe. Zo een meetcampagne is ingepland voor de krokusvakantie aan de De Broquevillelaan. Aan metrohalte Vandevelde heeft Leefmilieu Brussel al metingen uitgevoerd. “Maar de verwerking van de resultaten duurt even.”
Poupe noemt het “relatief nieuwe materie” voor Leefmilieu Brussel. “Normaal ontvangt de administratie klachten voor geluidsoverlast die door bovengronds transport, meestal trams, wordt veroorzaakt. De klachten voor geluidsoverlast die veroorzaakt wordt door ondergrondse trillingen zijn nieuw.”
Afgeplatte metrowielen
Anderhalve maand geleden bond BRUZZ de kat de bel aan over de trillingen en de geluidshinder in de Anderlechtse Veeweidewijk, telkens wanneer de metro langsrijdt. De oorzaak, een jaar geleden ongeveer begonnen, zou een kwaliteitsprobleem met de nieuwere metrowielen zijn. Die zouden sneller afplatten dan voorzien, legde de MIVB vorige maand uit. Het herstelprogramma waarmee wielen standaard na een aantal kilometers opnieuw ronder worden gemaakt, werd versneld ingevoerd en daarnaast werkt de MIVB aan een detectiesysteem, waardoor afgeplatte wielen sneller opgespoord zouden moeten worden.
Die uitleg gaf de MIVB dinsdagavond opnieuw tijdens een infoavond in de Veeweidestraat. "Het was een herhaling van wat al gezegd is geweest," zucht buurtbewoonster Mathilde Lemaire. Zij woont al zeventien jaar in de buurt van metrostation Veeweide en ondervindt sinds januari vorig jaar hinder. "Om 5.30 uur al word ik wakker van de eerste metro's, en dat blijft ook zo als ik 's avonds om 22 uur televisie kijk," getuigde ze vorige maand. "De situatie is intussen niet verbeterd," zegt ze daags na de infoavond.
Lemaire: "De MIVB belooft beterschap, maar kan de buurtbewoners niet vertellen wanneer. Er is geen deadline. De boodschap is dat we moeten wachten en dat maakt ons wanhopig."
'In de steek gelaten'
Gelijkaardige signalen weerklonken maandagavond ook vanuit het gemeentehuis van Sint-Lambrechts-Woluwe, waar de MIVB dezelfde uitleg gaf. "We krijgen geen datum. Men vertelt ons dat het binnen enkele maanden opgelost zal zijn. Dus we zullen ons nog zorgen blijven maken en slecht slapen," getuigde een buurtbewoonster van metrohaltes Kraainem en Alma in La Dernière Heure na afloop van de infoavond begin deze week. Ook in Sint-Pieters-Woluwe, Etterbeek, Oudergem en Molenbeek - gemeenten waar metrolijnen 1 en 5 rijden - klagen bewoners over geluidsoverlast en trillingen.
Die trillingen zouden, naast lawaai, volgens buurtbewoners ook scheurtjes in de muren van sommige woningen veroorzaken, al is dat volgens de MIVB onmogelijk. Volgens de metingen die de vervoersmaatschappij heeft uitgevoerd zouden de trillingen niet krachtig genoeg zijn om schade te veroorzaken. "Daardoor kunnen we niet bij de MIVB aankloppen met schadeclaims," zegt Anderlechtenaar Mathilde Lemaire.
De gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe wil zijn inwoners wel begeleiden door een vastgoedexpert onder de arm te nemen, maar zo ver wil Anderlecht nog niet gaan. "De MIVB is verantwoordelijk voor deze situatie," zegt de woordvoerster van burgemeester Fabrice Cumps (PS). "De burgemeester heeft de MIVB wel gevraagd om nieuwe analyses te maken en eventueel maatregelen te nemen."
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , metro , geluidsoverlast , trillingen , Veeweide , MIVB