Vorige week vrijdag werd Virginie op een terugrit naar huis door een voetganger van haar fiets geduwd op de Koolmijnenkaai. Het spijtige incident legt opnieuw de pijnpunten bloot van de drukke verkeersas langs het kanaal. “Confrontaties tussen voetgangers en fietsers zijn er met de huidige indeling onvermijdelijk."
Voetganger duwt vrouw van fiets aan kanaal: 'Confrontaties zijn onvermijdelijk'
Het is een vrijdag de dertiende die Virginie De Ridder niet snel zal vergeten. De Molenbeekse huisarts reed samen met een vriendin op het altijd drukke fietspad aan het kanaal. Ze had net de oversteek gemaakt aan de Gentsesteenweg en wilde haar fietstocht richting Sainctelette voortzetten, maar een voetganger hinderde haar. Virginie gebruikte haar fietsbel om haar komst aan te kondigen, maar dat apprecieerde de man niet. “Et alors”, riep hij.
Virginie probeerde de voetganger dan maar te ontwijken, maar eenmaal langszij duwde hij haar van haar fiets. De Brusselse reed aan trage snelheid, wat de impact groter maakte. Ze kwam op haar arm terecht en hield aan de val een gebroken elleboog over. Omstaanders belden een ambulance, waarop ze werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Ook de politie kwam ter plaatse, maar van de dader ontbreekt nog steeds elk spoor.
Spoedartsen opereerden het slachtoffer in het ziekenhuis onmiddellijk, maar de schade is aanzienlijk. Virginie werd een maand arbeidsongeschikt verklaard. En ook enkele dagen later spookt het incident nog door haar hoofd. Heroes for Zeroes, de vzw die ijvert voor meer verkeersveiligheid in Brussel en het verhaal van Virginie bracht, ziet op die verkeersas een duidelijk structureel probleem. “Het is een van de drukste assen voor voetgangers en fietsers. Zij hebben te weinig ruimte om dat trottoir te delen”, aldus Arne Smeets.
Ook de Fietsersbond hekelt het gebrek aan ruimte en de slechte indeling ervan. Terwijl auto’s er een rijbaan en een parkeerstrook ter beschikking hebben voor een richting, moeten voetgangers en fietsers het in dubbele richting met evenveel plaats doen.
Eerder opperde de fietsersorganisatie al om een duidelijke scheidingslijn te voorzien voor voetgangers en fietsers, of om een deel van de autoruimte weg te nemen. Zo zou de rijstrook daar gerust kunnen verdwijnen, ten voordele van de fietsers. Wagens kunnen nog steeds de drie rijstroken aan de overkant van het kanaal gebruiken om zich tussen de Ninoofsepoort en Sainctelette te bewegen.
Het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) laat weten dat er samen met de gemeente Molenbeek wordt bestudeerd hoe de ruimte herverdeeld kan worden. De insteek is alvast om meer plaats te geven aan de actieve weggebruikers, ten koste van de auto. Het is niet de eerste keer dat de verkeersas ter discussie staat.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Koolmijnenkaai , Fietsersbond , Heroes for Zeroes , Virginie De Ridder
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.