4 september 2020: drukte op tramlijn 9 aan het begin van het nieuwe schooljaar

| Drukte op tramlijn 9 (archiefbeeld).

Volle MIVB-stellen tijdens ochtendspits: 'Maximumcapaciteit is bereikt'

TDN
© BRUZZ
30/09/2020
Updated: 30/09/2020 15.20u

De voorbije dagen zaten de Brusselse trams, bussen en metro's tijdens korte periodes in de ochtendspits opnieuw stampvol. Reizigers maken zich zorgen of dat wel coronaproof is. "Helaas zijn bepaalde lijnen verzadigd en kunnen we er de frequentie niet optrekken", reageert MIVB-woordvoerster An Van hamme.

Sinds het Brussels openbaar vervoer opnieuw aan volle capaciteit passagiers vervoert, ziet de MIVB de bezettingsgraad geleidelijk aan stijgen. Vorige week (21 tot en met 27 september) bedroeg die 64 procent van het 'normale' aantal reizigers op de metrolijnen. Dat is een toename van één procentpunt ten opzichte van de week ervoor.

Op de bussen en trams zitten we aan 71 procent van het aantal reizigers dat voor de coronacrisis het Brusselse openbaar vervoer gebruikte. In de week van 14 tot en met 20 september was dat cijfer 68 procent. Er is dus nog wel wat marge voor de MIVB, al uitten sommige reizigers wel hun bezorgdheid aan onze redactie. Zij staan 's ochtends soms opeengepakt om de bus, metro of tram.

20200928_BUS_MIVB_VOL

| Een bomvolle bus in de ochtendspits.

"Het klopt dat er in korte tijdvakken van 10 minuten in de ochtendspits (de zogenaamde 'hyper-pointe', red.) een piek van het aantal reizigers ontstaat", geef MIVB-woordvoerster Van hamme toe in een reactie aan BRUZZ. "Vooral in de omgeving van scholen gebeurt het dat de toestellen goed vol zitten."

Maximumcapaciteit in de spits

Om coronaproof openbaar vervoer mogelijk te maken en meer plaats te geven aan de reizigers, lijkt een verhoogde frequentie van de lijnen dan de meest logische oplossing. "Helaas is dat niet mogelijk. Tijdens de spits benutten we al de volledige capaciteit van onze lijnen. Het busplan wordt wel verder uitgerold en er komen nieuwe tramlijnen, maar op korte termijn zijn dat geen oplossingen", aldus Van hamme.

De MIVB-woordvoerster herinnert eraan dat er om die reden nog steeds een mondmaskerplicht geldt op alle rijtuigen, maar ook in de stations, op de perrons en aan de bovengrondse haltes. "Bovendien reinigen we nog steeds heel intensief. Er verlaat geen enkel toestel ons depot voordat het eerst grondig schoongemaakt is", aldus Van hamme.

Risico op besmetting?

Viroloog Steven Van Gucht reageert dat de drukte op het openbaar vervoer inderdaad geen goede zaak is voor het aantal besmettingen. "Er zijn geen duidelijke indicaties dat er grote uitbraken gelinkt zijn aan het openbaar vervoer, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat veel mensen niet weten waar ze besmet zijn."

Volgens Van Gucht gaat het om 30 tot 40 procent van de besmettingen waarbij de bron niet gekend is. "In zulke gevallen zou het op het openbaar vervoer kunnen gebeurd zijn. Mensen die elkaar niet kennen staan dicht bij elkaar en dat soms gedurende een halfuur." Voor Van Gucht kan de corona-app ervoor zorgen dat mensen sneller weten waar ze precies besmet zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB coronavirus , an van hamme

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni