Vooraf weten hoeveel je betaalt, bekijken hoe een chauffeur in het verleden is beoordeeld en er zeker van zijn dat een chauffeur je snel van deur tot deur brengt. Volgens deze vrouwen is Uber van groot belang voor veilig uitgaan in de stad. "Ik weet nog niet hoe ik me zonder hen ga verplaatsen."
Vrouwen in de bres voor Uber: ‘De straat is 's nachts van de mannen'
Lees ook: Uber lanceert taxi’s voor tieners
Nicky Cremers herinnert zich het pre-Uber tijdperk nog: ze woonde in Molenbeek en stapte na het uitgaan in het centrum de hele route naar huis. Aangenaam was anders, maar op wat opmerkingen na is er nooit iets ernstigs gebeurd. Soms nam ze een taxi, maar dat was niet zo gebruiksvriendelijk als de app van Uber.
Inmiddels woont ze verder van het centrum vandaan en is de afstand te voet niet meer te overbruggen. Deelsteps vindt ze niet veilig, Noctis is geen optie, want ze heeft geen halte in de buurt. “Collecto heb ik nooit gebruikt, ik was en ben zo tevreden met Uber. De tien euro is het absoluut waard om voor de deur te worden afgezet.”
Uber is voor haar veruit de beste optie. “Die Uber-chauffeurs, dat zijn mijn helden!," schreef ze eerder in een ingezonden brief aan BRUZZ. "Als surrogaatvaders die hun 16-jarige dochters in het midden van de nacht gaan ophalen van de fuif, zorgen zij dat die surrogaatdochters en hun vrienden veilig thuis geraken. Het uitgaansleven is een pak aangenamer als je na afloop van een feestje in een luxewagen kan stappen en voor de vooraf gemelde prijs op een aangename manier voor je deur wordt afgezet.”
Met het verdwijnen van Uber zullen er minder chauffeurs zijn, dus ook minder gebruikersgemak. “Wie Uber verbiedt, neemt de toegang tot veilig vervoer weg voor vrouwen," stelt ze bovendien. "Bij Uber weet je onmiddellijk hoeveel het gaat kosten en dat de chauffeurs geregistreerd zijn. Je kunt zelf kiezen om niet in te stappen als het fotootje niet overeenkomt met de persoon. En je kunt feedback geven en zo het systeem mee reguleren."
“Het is jammer dat de overheid geen alternatief voorstelt,” beaamt ook Paulien Natens. Ze woont in ‘een uithoek’ van Schaarbeek. Ze herinnert aan de beloofde ‘all-in one’ app MoveBrussels, die deel uitmaakt van het project Mobility as a Service. Deze moet in één handige app een overzicht van de verschillende manieren om je door de stad te verplaatsen, maar is nog in ontwikkeling.
Reguliere taxidiensten noemt ze ‘duurder’ en ‘minder gebruiksvriendelijk’. Kunnen zien waar de auto zich bevindt noemt ze ook een grote troef, net als het systeem met de beoordelingen (van 1 tot 5 sterren). “Je ziet hoeveel ritten iemand op zijn teller heeft staan. Als ik ’s nachts een Uber pak heb ik me nog nooit onveilig gevoeld. Het helpt dat je aan de deur wordt afgezet en niet over straat hoeft te lopen.”
“Als we zaterdag uitgaan, weet ik niet hoe we naar huis gaan. Een dik half uur fietsen is niet ideaal. Misschien ga ik Taxi Verts eens gebruiken, al associeer ik die dienst met 'te duur' en met 'cashbetalingen'. Mannelijke vrienden lachen ermee en zeggen dat de taxi overbodige luxe is, maar dat is het niet. Ik hoor regelmatig verhalen van vriendinnen die worden lastiggevallen. De straat is ’s nachts echt van de mannen.”
Jasmin Mazarine De Waele telde onlangs haar 99ste Uber-rit. “Ik wilde laatst opstappen op een bus van De Lijn, maar mocht er niet op omdat ik een beker in mijn hand had. De volgende bus ging pas twintig minuten later, te voet was het veertig minuten. Dankzij Uber was ik voor zes euro toch nog op tijd bij een belangrijke meeting.”
Wat ze ook fijn vindt aan Uber, is dat haar vrienden haar reis kunnen volgen via een link. “Ik weet echt niet meer wat ik ga doen als Uber verdwijnt, ik heb nooit een slechte ervaring gehad. Vroeger heb ik Collecto wel geprobeerd. Dan moest je vooraf een sms versturen en vijf euro cash mee hebben. Dat werkt ook, maar je moet net het geluk hebben dat je bij een bushalte woont.”
“We hebben zondag een brunch waar me met de Uber naartoe zouden gaan. Nu gaan we een uur onderweg zijn. Ik ben pro openbaar vervoer, maar soms is het gewoon gemakkelijker om één auto te delen met een paar mensen. Taxis Verts en Taxis Bleus, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar ik hoor nu dat mensen daar slechte ervaringen mee gehad hebben. Als Uber toch actief zou blijven en er zijn voldoende chauffeurs, dan zou ik het zeker blijven gebruiken.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Uber , arbeidsrechtbank